Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy Kodeks morski oraz ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej. Zmiany dostosowują polskie prawo do unijnych regulacji z zakresu m.in. ubezpieczenia armatorów od roszczeń morskich czy ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie.

Nowelizacja, mająca na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, wprowadza obowiązek posiadania ubezpieczenia lub innego finansowego zabezpieczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie, co powinno być potwierdzone jednym lub kilkoma certyfikatami.

Obowiązek posiadania ubezpieczenia przewidziany jest dla armatorów statków o polskiej przynależności oraz statków obcych wchodzących do polskich portów.

Stosownie do ustawy, jeżeli certyfikat ubezpieczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie, nie będzie przechowywany na statku o obcej przynależności, dyrektor urzędu morskiego może, w drodze decyzji administracyjnej, wydać statkowi nakaz opuszczenia portu, o czym powiadomi Komisję Europejską, pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej i państwo bandery statku. Decyzji zostanie nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Obowiązek ubezpieczenia ma na celu działanie prewencyjne oraz zapewnienie wypłaty odszkodowań w razie powstania ewentualnej szkody. Unormowanie to powinno również pomóc w wyeliminowaniu z obrotu morskiego statków, które nie spełniają odpowiednich norm bezpieczeństwa.

PS/źródło:KPRP

Zobacz także:

Bezpieczne żeglowanie - weszły w życie nowe przepisy