Szykują się duże zmiany w prawie medialnym, nadawcy radiowi będą przeznaczać więcej czasu antenowego na nagrania rodzimych artystów. Nowelizacja zmieni zakres zadań KRRiT, ureguluje zagadnienia dotyczące reklamy i zadba o promocję polskich artystów.

Zmiany mają na celu dostosowanie naszego prawa do dyrektywy 2010/13/WE o audiowizualnych usługach medialnych.

Nowy zakres zadań KRRiT

Nowelizacja zwiększy kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Projekt podkreśla szczególną kompetencję KRRiT w dziedzinie wspierania edukacji medialnej. Rada będzie nadzorowała wszelkie usługi medialne przewidziane w projekcie, jak również ich dostawców.
Przewodniczący KRRiT, zgodnie z projektem, ma prowadzić dodatkowe rejestry operatorów audiowizualnych usług medialnych. Rejestr ten ma być jawny.

Uregulowania dotyczące reklamy i lokowania

Zgodnie z projektem, reklamą jest przekaz handlowy pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego oraz związany z jego działalnością, który promuje sprzedaż lub odpłatne korzystanie z towarów i usług. Reklamą jest również autopromocja. Audiowizualne przekazy handlowe powinny być łatwo rozpoznawalne. Reklamy i telesprzedaż muszą być łatwo rozróżnialne w stosunku do materiału redakcyjnego. Ukryta reklama ma zostać zastąpiona ukrytym przekazem handlowym. Nowelizacja przewiduje również zapis zakazujący nadawania ukrytych przekazów handlowych. Zakazane będą: ukryte przekazy handlowe, lokowanie produktów (z pewnymi jednak wyjątkami), lokowanie tematów. Wyjątki w lokowaniu produktu to filmy kinematograficzne, filmy lub seriale wytworzone na użytek audiowizualnych usług medialnych, a także w audycjach sportowych oraz audycjach rozrywkowych, lub w postaci nieodpłatnego udostępniania towaru lub usługi do wykorzystania w audycji, w szczególności w charakterze rekwizytu lub nagrody- z wyłączeniem audycji dla dzieci.
Nowelizacja zawiera również definicję lokowania produktu i tematu. Jest to przekaz handlowy polegający na przedstawieniu lub nawiązywaniu do towaru, usługi, lub znaku towarowego w taki sposób, że stanowią one element samej audycji w zamian za opłatę lub podobne wynagrodzenie, a także w postaci nieodpłatnego udostępniania towaru lub usługi, a lokowaniem tematu – przekaz handlowy polegający na nawiązywaniu do towaru, usługi, lub ich znaku towarowego w scenariuszu lub liście dialogowej audycji w zamian za opłatę lub podobne wynagrodzenie.

Usługi medialne

Usługa medialna będzie programem, lub audiowizualną usługą na żądanie polegającą na dostarczaniu audycji, za które odpowiedzialność ponosi dostawca. Nowelizacja przewiduje, że usługa będą również przekazy handlowe. Audiowizualną usługą medialną na żądanie ma być usługa umożliwiająca odbiór audycji audiowizualnych w wybranym przez odbiorcę momencie, na jego zamówienie, na podstawie katalogu opracowanego przez dostawcę tej usługi. Projekt przewiduje również ogólne reguły dla wszystkich usług medialnych. Wprowadza zakaz nawoływania do nienawiści, oraz proponuje rozwiązania ułatwiające osobom niepełnosprawnym wzrokowo lub słuchowo, dostęp do programów. Nadawcy i dostawcy audiowizualni będą musieli zapewnić, by co najmniej 10 % programu, z wyłączeniem reklam i telesprzedaży, posiadało udogodnienia umożliwiające takim osobom odbiór programu.

33 % czasu nadawania dla polskich artystów

Nowelizacja przewiduje obowiązek dla nadawców radiowych. Będą musieli przeznaczać co najmniej 33% miesięcznego czasu nadawania w programie utworów słowno-muzycznych na utwory, które są wykonywane w języku polskim, z tego co najmniej 60 % w godzinach od piątej do dwudziestej czwartej.
Przepisami ustawy o radiofonii i telewizji, mają być objęte nielinearne audiowizualne usługi medialne oraz wszystkie linearne usługi medialne. Ustawę o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, uchwalił Sejm na 86 posiedzeniu. Projekt trafi teraz do Senatu.

Roma Opoka

Zobacz także:

UKE chce wyeliminować nieuczciwe loterie i konkursy SMS