Wprowadzenie centralnego rejestru kart parkingowych uprawniających do parkowania na miejscach dla osób niepełnosprawnych i pięcioletniego terminu ich ważności - przewiduje projekt ustawy zgłoszony przez posłów z sejmowej komisji polityki społecznej i rodziny.

Projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym został przygotowany w sejmowej podkomisji ds. osób niepełnosprawnych. W czwartek komisja polityki społecznej i rodziny zdecydowała, że projekt zostanie zgłoszony do Marszałka Sejmu.

Jak wyjaśnił przewodniczący podkomisji Marek Plura (PO), projekt został przygotowany, by ukrócić nadużycia związane z używaniem kart parkingowych dla niepełnosprawnych, które obecnie wydawane są bezterminowo.

Zwrócił uwagę, że często zdarza się używanie kart podrobionych, posługiwanie się kartami osób zmarłych lub członków rodzin mieszkających w innym rejonie kraju. Przypomniał, że taka karta ważna jest tylko wtedy, gdy osoba niepełnosprawna uczestniczy w podróży - jako pasażer lub kierowca. Wskazał, że służbom kontrolującym trudno jest zweryfikować - gdy samochód stoi zaparkowany na miejscu dla niepełnosprawnych - czy osoba uprawniona była przewożona w danym samochodzie.

Autorzy projektu proponują, by karta była wydawana na pięć lat - ograniczy to przypadki posługiwania się kartą osoby już nieżyjącej. Przewidują także wprowadzenie technicznych zabezpieczeń utrudniających podrobienie karty oraz centralnej ewidencji kart. Ułatwi to sprawdzenie, czy karta jest oryginalna. W rejestrze miałyby być umieszczane numer PESEL oraz adres posiadacza (nie będzie on umieszczany na karcie). Może być to pomocne w ustaleniu, czy osoba niepełnosprawna rzeczywiście podróżowała samochodem.

Projekt przewiduje też zwiększenie kar za nieuprawnione korzystanie z karty - grozić ma za to grzywna do 5 tys. zł.