statystyki

Nowe egzaminy na prawo jazdy dopiero od stycznia 2013 roku?

autor: Łukasz Kuligowski05.01.2012, 15:11; Aktualizacja: 05.01.2012, 19:36
  • Wyślij
  • Drukuj

Dopiero od 1 stycznia 2013 roku ma zacząć obowiązywać nowy system egzaminowania kierowców. Sławomir Nowak, minister transportu zapowiedział, że chce w związku z tym znowelizować ustawę o kierujących pojazdami. Tym samym przepisy określające nowe zasady egzaminowania kierowców nie wejdą w życie 11 lutego 2012 roku, o ile Sejm zdąży w tak krótkim czasie uchwalić nowelę, a prezydent ją podpisze.





- Mam nadzieję, że do końca miesiąca nowelizacja trafi do prezydenta – powiedział Sławomir Nowak.

Zgodne z ustawą o kierujących pojazdami pytania na egzaminie teoretycznym miały być jednokrotnego wyboru, a nie wielokrotnego, jak to jest obecnie. Ponadto projektowane przepisy wykonawcze do ustawy określały, że pytań miało być 32. Z tego pierwsze 20 miało być ogólnych, a pozostałe 12 dotyczących danej kategorii praw jazdy.

Sławomir Nowak wyraził przekonanie, że wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego nie są przygotowane do prowadzenia egzaminów na prawa jazdy na nowych zasadach.
- Lepiej dla komfortu zdających na prawo jazdy i działania systemu, by te zmiany weszły w życie później - znaczył minister transportu.

Andrzej Szklarski, prezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego uważa, że większość ośrodków była jednak przygotowana do zmian. Zaznacza, że w tym momencie dla WORD-ów decyzja ministra nie ma większego znaczenia.

- Wielu ludziom jest ona jednak na rękę. Na egzaminy na prawo jazdy ustawiły się bowiem długie kolejki tych, którzy chcą zdążyć zdać egzamin na obecnie obowiązujących zasadach- mówi Andrzej Szklarski. Dodaje, że w ten sposób wiele osób może na spokojnie podchodzić do sprawdzianu.

Przepisy będą dokładniejsze?

Ministerstwo również zapewnia, że troszczy się o kandydatów na kierowców. Chce, aby zdający mieli więcej czasu na dostosowanie się do nowych warunków.

W tym momencie resort ma też więcej czasu na przygotowanie projektu rozporządzenia dotyczącego egzaminowania kierowców, który w części dotyczącej praktycznych egzaminów na prawo jazdy na motocykl został skrytykowany przez egzaminatorów. Chodzi m.in. o przepis, który nakazuje na egzaminie praktycznym omijanie przeszkody na motocyklu przy prędkości 50 km/godz. z tym, że wymóg ten wynika z unijnych przepisów.

Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu zapewnia jednak, że prace nad rozporządzeniem po uwzględnianiu uwag są już na ukończeniu i na pewno ten element nie był powodem decyzji ministra o przesunięciu terminów nowych egzaminów.

Według nieoficjalnych informacji opóźnienia wynikają z faktu, iż Instytut Transportu Samochodowego, któremu zlecono opracowanie pytań chciał mieć wyłączność na wydawanie publikacji książkowych i płytowych z pytaniami egzaminacyjnymi. Tymczasem dziś wiele wydawnictw zarabia na sprzedaży takich publikacji. ITS poniósł jednak koszty związane z opracowaniem bazy pytań i najwidoczniej chciał je sobie zrekompensować.

Przyczyn opóźnień może być jednak więcej. WORD-y także nie były jednomyślne co do tego jak ostatecznie powinien wglądać egzamin.

Ministerstwo przy okazji wydłużenia vacatio legis przepisów dotyczących egzaminów chce też naprawić lukę, jaką do ustawy wprowadzili posłowie. Chodzi o poprawienie ustawy tak, aby egzaminy na motocykle były przeprowadzane po 11 lutym 2012 roku. Z uwagi na błąd legislacyjny możliwość uzyskania kategorii A była zawieszona.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:gazetaprawna.pl
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 11

  • 1: al z IP: 157.25.51.* (2012-01-05 19:55)

    Rząd szykuje zmiany w kodeksie drogowym:
    Pytanie do ministra transportu -Czy to prawda, że od 2013 osoby powyżej 67 lat będą mogły przechodzić na czerwonym świetle?
    Odpowiedź ministra - Tak, ale tylko jednokrotnie.

  • 2: SER z IP: 178.19.186.* (2012-01-06 00:35)

    a co z prawem jazdy B1? Czy też odroczą w życie zmianę zakresu tego prawa jazdy? Przepisy przejściowe nowej ustawy de facto likwidują taką kategorię pojazdów jak obecna do 550 kg, na którą obowiązywało dotychczas B1. Teraz na B1 będą tylko czterokołowce - a z definicji tego pojęcia wynika, że będą do quady (nie wyobrażam sobie w aucie w kasku jeździć :)). Co z posiadaczami prawa jazdy B1 zdobytego na dotychczasowych zasadach i posiadających pojazdy do 550 kg? Będą mogli nadal te pojazdy prowadzić czy już nie? Z wykładni przepisów wynika, że jakby już nie...

  • 3: instruktor nauki jazdy z IP: 77.89.126.* (2012-01-06 11:49)

    i tak 30 godzin z nikogo kierowcy nie zrobi, egzaminy na prawo jazdy powinni być trudniejsze i bardziej wymagające...

    WYSTARCZY POPATRZEĆ NA POLSKIE DROGI ILU TO MAMY PAJACÓW PSEUDOCWANIAKÓW, ŻAL W DUPIE ŚCISKA... ZERO KULTURY, CHAMSTWO, WPYCHANIE SIĘ, LEKCEWAŻENIE ZNAKÓW...

    oprócz tego powinny znacznie się zwiększy punkty karne i mandaty, może wtedy by spadła liczba wypadków, PÓKI CO NA PEWNO NIE MA SKUTECZNIEJSZEJ METODY NA DROGOWYCH IDIOTÓW

  • 4: mydlenie oczu ? z IP: 94.251.176.* (2012-01-06 13:52)

    JAKI RZĄD ,TAKIE STANOWIENIE PRAWA. SEJM UCHWALA, RZĄD WSZCZYNA KAMPANIE , A MINISTER ZAWIESZA BĄDZ ,WSTRZYMUJE WEJSCIE W ŻYCIE UCHWALONYCH PRZEPISÓW .TO TYLKO ZA PO , HER TUSKA I PREZYDENTA KOMORUSKA moze mieć miejsce , Smiech ogarnia człowieka,jak słyszy o państwie prawa .

  • 5: Andrzej - były długoletni instruktor-wykładowca z IP: 89.73.233.* (2012-01-06 14:47)

    Do instruktora jazdy. Jesteś kolego takim instruktorem nauki jazdy jak z koziej d..y reisentascha !!! Najpierw trzeba ludzi nauczyc tej jazdy i przepisów, a potem miec pretensje. Dlaczego ja zrezygnowałem z pracy instruktora-wykładowcy w 1993 roku ? Ano dlatego, że mój kierownik osrodka kazał mi "trzepać" testy a nie prowadzic wykłady, a na jeździe miaklem poęwięcic 50 % czasu na "parkowanie", "rękaw", "koperty" i t.p. bzdety, zamiast uczyć jazdy w realu. Dlatego zanim nie bedzie wprowadzony normalny proces nauczania kierowców, tak dlugo beda jeździć niedouczone automaty.

  • 6: 5542 z IP: 83.23.204.* (2012-01-06 17:29)

    Jeżeli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o piniądze ---ITSowi. To jest całą prawda.

  • 7: Ola z IP: 79.185.146.* (2012-01-06 19:09)

    Zgadzam się z Andrzejem dużo ośrodków to ściemniacze, oszczędzają na każdym litrze benzyny robią te manewry przy których auto mało pali. Najgorsze jest to, że ludzie zdają egzamin np. na Toyota Yaris 6-biegowa a w ośrodku uczą na fiacie Punto czy Chevrolet. Wiadomo, że kierowca powinien umieć jeździć każdym samochodem ale dla początkującego kierowcy jest to stres uczyć się na czym jednym na innym zdawać. To też wina kursantów parę groszy chcą oszczędzić zdają 10 razy i tak jeździć nie potrafią.
    Szacunek dla porządnych ośrodków i instruktorów dla których na 1 miejscu jest nauczenie kursanta bezpiecznej jazdy a w Polsce mamy i takie nie zapominajmy o nich.

  • 8: instruktor z IP: 77.89.126.* (2012-01-07 06:23)

    andrzej nie porównuj roku 1993 do 2012 !!! kiedyś aut było 10 razy mniej i egz były banalnie proste!!! niektórzy dostawali prawo jazdy za jazdę 2 km prosto!!! nie było manewrów na mieście, nie było takiego ruchu jak dziś, nie było takiego cwaniactwa (ojciec robi 25 lat w policji i wiem), NIE MA CO PORÓWNYWAĆ I SIĘ NIE OŚMIESZAJ!!!

  • 9: Ciekawy z IP: 87.205.137.* (2012-01-08 16:48)

    Uważam że to następny pic na wodę fotomontaż następny lobbing w celu wyciągnięcia kasy, poza ciągłymi zmianami sposobu egzaminowania niema żadnych zmian w sposobie i jakości szkolenia mam tu na myśli ( odpowiedni poziom wykładowców,instruktorów i odpowiedniego zaplecza technicznego choćby takie jak symulatory) i to poparte wydanym certyfikatem okresowo odnawialnym. I nie ma to nic wspólnego z ilością samochodów jak pisze "instruktor"z pz. 3. lecz z wyuczeniem i to nie tylko samej jazdy i przepisów ale zwyczajów, odruchów niezależnych od wyposażenia samochodu np. że pierwszeństwo ma ten co leży na cmentarzu lub lub odruch pogłębienia kąta widzenia poza spojrzeniem w samo lusterko podczas wyprzedzania itd. itp.

  • 10: do policyjnego psa z IP: 94.128.79.* (2012-01-08 22:23)

    te instruktor,zamknij sie ty policyjny psie.To ze bylo mniej aut,nie znaczy ze tacy gnoje jak ty sie poznieniali nawet przez cale dekady,smieciu

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie