Adwokat może informować o świadczonej pomocy prawnej poprzez umieszczanie na ten temat danych na stronach internetowych. Takie stanowisko zajęła Komisja Etyki Naczelnej Rady Adwokackiej. Zostało ono podjęte na skutek licznych pytań adwokatów mających wątpliwości co do możliwości pozycjonowania informacji o kancelariach prawnych w wyszukiwarkach internetowych. Kodeks etyki adwokackiej wyraźnie zakazuje podejmowania działań, które stanowiłyby reklamę, jak również pozyskiwania sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu.

Komisja Etyki NRA podkreśliła, że adwokat może umieszczać w sieci informacje o prowadzonej działalności zawodowej. Zgodne z zasadami etyki jest także umieszczanie w katalogach i wyszukiwarkach danych o stronie internetowej, na której zamieszczone są informacje o świadczonej przez adwokata pomocy prawnej. Jak wskazano w wydanym stanowisku, rolą współczesnej informacji jest umożliwienie klientowi dotarcia do zakresu spraw prowadzonych przez daną kancelarię. W szczególności źródłem takiej wiedzy powinien być Krajowy Rejestr Adwokatów i Aplikantów Adwokackich. Komisja przypomniała również, że zgodnie z kodeksem etyki adwokackiej, adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy. Członkowie samorządu adwokackiego nie mogą również pozyskiwać sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu. Sposób prezentacji świadczonej pomocy prawnej powinien zatem odpowiadać ściśle standardom etycznym obowiązującym adwokata.

Warto podkreślić, że zgodnie z par. 23 kodeksu etyki adwokackiej adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu. Adwokaci mogą informować o świadczonej pomocy prawnej tylko w sposób zgodny z kodeksem etyki adwokackiej poprzez między innymi umieszczanie informacji na stronach internetowych oraz umieszczanie danych o tej stronie w katalogach i wyszukiwarkach.

Granice promowania wyznacza kodeks etyki adwokackiej

Jakub Jacyna, adwokat, przewodniczący Komisji Etyki NRA

Uważamy za normalne, że adwokaci i kancelarie mają prawo się promować poprzez to, że są widoczni w internecie. Prezentowanie adwokata nie powinno być jednak wartościujące ani też mieć charakteru reklamy, zwłaszcza reklamy porównawczej. Problem pojawił się w momencie, gdy zadano pytanie, czy stronę internetową kancelarii wolno pozycjonować, tzn. wpływać na jej wywołanie. Nie jesteśmy w stanie zatrzymać pewnych procesów informatycznych ani też zabronić adwokatom, żeby za pośrednictwem stron internetowych kancelarii informowali o swojej specjalizacji. Należy jednak pamiętać, że takie działania nie mogą być nachalne, jak np. przykrywające tekst banery reklamowe. Obserwujemy negatywne skutki zaniechania działań represyjnych, powstrzymujących nieuczciwą reklamę, np. rozdawanie ulotek przed sądami. Dlatego wolimy, aby było dopuszczalne zamieszczanie danych o kancelarii pod artykułem dotyczącym konkretnego problemu prawnego, tak aby energia intelektualna szła we właściwym kierunku, nie wychodząc „na ulicę”.