W myśl noweli prokurator generalny będzie przedstawiał Sejmowi i Senatowi coroczną, jawną informację o liczbie wnioskowanych i zastosowanych technik operacyjnych. Informacja ta będzie także zawierać dane o efektach sądowego i prokuratorskiego nadzoru nad tymi czynnościami. Zaostrzone zostaną kryteria pozwalające na wydanie zgody na stosowanie podsłuchów.
Nowelizacja przewiduje zakaz wykorzystywania dowodów uzyskanych w wyniku kontroli procesowej oraz kontroli operacyjnej w innych postępowaniach niż postępowanie karne. Chodzi np. o postępowania przed sądami cywilnymi czy sądami pracy.
Obowiązek dołączenia do wniosku o zgodę na podsłuch materiałów operacyjnych uzasadniających ten wniosek
Wprowadzony zostanie też obowiązek dołączenia do wniosku o zgodę na podsłuch materiałów operacyjnych uzasadniających ten wniosek. Obecnie składany jest tylko wniosek bez materiałów uzasadniających. Zmiana ma zapewnić możliwość nie tylko formalnej, ale i merytorycznej oceny wnioskowanych czynności operacyjnych.
Materiały z podsłuchów, które w ocenie służb są istotne dla bezpieczeństwa państwa, będą mogły być przechowywane dopiero po zatwierdzeniu przez warszawski sąd okręgowy, na pisemny wniosek szefa służby, po uzyskaniu zgody prokuratora generalnego. Uznano zatem konieczność sprawowania nadzoru przez organy zewnętrzne nad podejmowaniem decyzji o zachowaniu materiałów pochodzących z kontroli operacyjnej.
W nowelizacji zobowiązano też organy ścigania do powiadomienia prokuratora o wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów z kontroli operacyjnej, które nie potwierdziły informacji o popełnieniu przestępstwa.
Z oficjalnych danych wynika, że tajne służby występują do operatorów o udostępnienie ok. 60-70 tys. billingów rocznie. W 2009 r. najczęściej występowała o nie ABW (50 tys. razy), a CBA i SKW - po ok. 7 tys. razy.
Prezydent -notariusz(2011-03-01 12:32) Zgłoś naruszenie 00
Wszystkie informacje o Komorowskim dotyczą albo podpisywanych dokumentów, albo podróży i spotkań, oczywiście bez załatwionych spraw dla Polski.
OdpowiedzNie do takiej prezydentury przyzwyczaił nas Lech Kaczyński. Teraz dopiero widać różnicę w sprawowaniu urzędu. Lech Kaczyński zabiegał o załatwienia spraw istotnych dla Polski ( dostawy gazu z Turkmenistanu, Elektrownia atomowa na Litwie, wspólna polityka wschodnia państw środkowo-europejskich, kwestionowanie umowy gazowej z Rosją itd.
Klemens(2011-03-01 17:39) Zgłoś naruszenie 00
1-ka,puknij sie w arbuz.Prezydent nie jest od załatwiania spraw gospodarczych.Były prezydent przyzwyczajał Cię także do cmokania i mlaskania.Kontynuujesz?
Odpowiedz