statystyki

Oświadczenie o stanie kontroli składa co roku szef gminy

autor: Mariusz Mosiołek24.02.2011, 11:46; Aktualizacja: 24.02.2011, 11:48
  • Wyślij
  • Drukuj

Za funkcjonowanie kontroli zarządczej w gminach, powiatach lub województwach odpowiada właściwy wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa. Do obowiązków szefów samorządów należy stworzenie odpowiednich procedur kontroli, a także nadzór nad ich przestrzeganiem



Obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. nowe przepisy ustawy o finansach publicznych wprowadziły na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek sporządzania planu działalności na następny rok oraz sprawozdania z jego wykonania. Pojawił się również obowiązek składania oświadczeń o stanie kontroli zarządczej w poprzednim roku oraz nakaz publikacji tych oświadczeń w Biuletynie Informacji Publicznej.

Po roku obowiązywania nowych przepisów nadszedł czas na pierwsze oceny. Po pierwsze należy podkreślić, że efektywne funkcjonowanie kontroli zarządczej wymaga aktywnego działania ze strony kierownika jednostki i wszystkich osób na stanowiskach kierowniczych, które biorą udział w zarządzaniu jednostką. Obowiązków i zadań w zakresie kontroli zarządczej nie można przydzielić lub ograniczyć do jednej komórki organizacyjnej.

W świetle ustawy o finansach publicznych, kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w jednostkach samorządowych należy odpowiednio do obowiązków wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty albo marszałka województwa.

Etapy postępowania

Postępowanie kontrolne w jednostkach samorządu terytorialnego składa się z kilku etapów. Pierwszy z nich stanowi porównanie stanu faktycznego z założeniami oraz ze stanem określonym w normach prawnych, technicznych, regulaminach i instrukcjach postępowania. Następnie kontrolujący dochodzą do ustalenia nieprawidłowości.

Po tym etapie następuje ustalenie przyczyn tych nieprawidłowości, zarówno obiektywnych, jak i subiektywnych. Ostatnim etapem postępowania kontrolnego jest omówienie wyników kontroli z kierownikiem kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej.

Sporządzanie protokołu

Przeprowadzone czynności kontrolne należy udokumentować w postaci protokołu pokontrolnego. Protokół z kontroli powinien być sporządzony w ciągu siedmiu dni od dnia jej zakończenia. W przypadku braku uchybień można odstąpić od sporządzenia protokołu i ograniczyć się do sporządzenia notatki służbowej. Jeżeli jednak w wyniku kontroli zostały stwierdzone uchybienia w działalności kontrolowanej jednostki, należy sporządzić zalecenia pokontrolne, które podpisuje wójt lub osoba przez niego upoważniona. W przypadku sformułowania w protokole uwag, wniosków bądź zaleceń pokontrolnych, oprócz osoby kontrolującej i kierownika jednostki kontrolowanej protokół przedkłada się do podpisu wójtowi lub osobie przez niego upoważnionej.

Protokół traktowany jest w tym przypadku jako wystąpienie pokontrolne. Kopie protokołu wydaje się wszystkim zainteresowanym wymienionym w protokole. Fakt odbioru powinni oni potwierdzić przez złożenie podpisu. Kierownik jednostki kontrolowanej może odmówić podpisania protokołu, składając pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy. Odmowa podpisania protokołu przez kierownika nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez osoby kontrolujące i nie wstrzymuje toku dalszych czynności kontrolnych. Informację o odmowie podpisania i jej przyczynach zamieszcza się w protokole. Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni, wykonać zalecenia pokontrolne, jak również pisemnie powiadomić wójta o podjętych działaniach.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 8

  • 1: ola z IP: 83.18.73.* (2011-03-10 14:36)

    Czyżby Pan Redaktor nie doczytał ustawy?? Od kiedy to JST mają obowiązek sporządzania planów i oświadczeń, jak to podstawa prawna??? NIE MA TAKIEJ

  • 2: Patryk z IP: 46.134.38.* (2011-03-10 19:35)

    Zgadzam się z przedmówczynią. Pan Redaktor nie potrafi czytac ze zrozumieniem. Jak mi pokaże, że w ustawie jest napisane, że jednostki samorządu mają obowiązek składac oświadczenie o stanie kontroli zarządczej stawiam mu piwo.

  • 3: reeeeeee z IP: 89.231.239.* (2011-03-14 08:31)

    Pomieszanie z poplątaniem i stek bzdur

  • 4: tomek z IP: 212.51.198.* (2011-03-14 08:36)

    Żenujący artykuł. Autor po pierwsze nie ma zielonego na temat o którym pisze, a po drugie wkleja wyrywki przepisów, standardów ot tak - bez ładu i składu. A w efekcie otrzymujemy "artykuł", dla którego jedynym słusznym miejscem jego składowania jest kosz na śmieci.

  • 5: sęp z IP: 79.190.79.* (2011-03-14 09:32)

    Tragedia. I to mają być wiarygodni dziennikarze ???

  • 6: Veritas z IP: 156.17.194.* (2011-03-14 15:01)

    Czy GP zdaje sobie sprawę, że robi wiele złego w tzw. Polsce gminno-powiatowej. Przede wszystkim traci swoja wiarygodność. To nawet nie jest artykuł to stek bzdur nieznajomości tematu. Autor tego pożal się Boże artykułu zbłaźnił się na wiele lat.

  • 7: CELI z IP: 83.3.59.* (2011-03-15 10:39)

    Jako Audytor Wewnętrzny potwierdzam w całej rozciągłości zdanie moich przedmówców. Wstyd i Hańba zatrudniać takiego PARTACZA w jak dotychczas lepiej spostrzeganej GAZECIE

  • 8: Maciek z IP: 46.113.74.* (2011-03-19 11:48)

    No cóż, ludzie i tak wolą czytać gazety niż ustawy.

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie