Dwuletni okres próbny dla osób, które uzyskają prawo jazdy na samochód osobowy, to najważniejsze rozwiązanie, jakie przewiduje ustawa o kierujących pojazdami, która została już opublikowana w Dzienniku Ustaw. W tym czasie kierowca za dwa wykroczenia w ruchu drogowym zostanie skierowany na specjalny kurs reedukacyjny, a okres próby zostanie wydłużony o kolejne dwa lata. Po trzecim wykroczeniu początkujący kierowca straci prawo jazdy.

W czasie trwania okresu próbnego młodzi kierowcy muszą uważać nie tylko na wykroczenia w ruchu drogowym. Będą mieć więcej ograniczeń. Przez pierwsze osiem miesięcy nie będą mogli prowadzić samochodu bez specjalnej naklejki z zielonym liściem klonowym na tylnej szybie pojazdu. Między czwartym a ósmym miesiącem od dnia otrzymania prawa jazdy kierowca będzie miał obowiązek odbycia szkolenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oprócz teorii kurs taki obejmie godzinne praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. W jego trakcie niestety młodzi kierowcy nie będą się jednak uczyć opanowania samochodu w poślizgu. Jak podkreślają eksperci, jedna godzina to zdecydowanie za mało na opanowanie choćby podstaw operowania kierownicą w takich ekstremalnych sytuacjach. Dzięki szkoleniu kierowcy mają jednak zobaczyć, jakie są zagrożenia, gdy jedzie się za szybko.

Przez osiem miesięcy okresu próbnego nie będzie można także pracować w charakterze kierowcy ani prowadzić działalności, która polegałaby na prowadzeniu pojazdu. Dodatkowo młodzi adepci czterech kółek w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy w terenie zabudowanym nie będą mogli jeździć szybciej niż 50 km/h. Takie ograniczenie będzie ich obowiązywało nawet wtedy, gdy znaki pozwolą na szybszą jazdę. W dodatku limit 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywał młodych kierowców także w nocy, kiedy to pozostali kierujący mogą jechać 60 km/h.

Poza obszarem zabudowanym młody kierowca rozpędzi się maksymalnie do 80 km/h. Tymczasem inni kierowcy mogą wówczas jechać do 90 km/h. Nieco szybciej początkujący kierowcy będą mogli jechać na autostradach i dwujezdniowych drogach ekspresowych – do 100 km/h. Jest to o 20 km/h wolniej niż pozwalają przepisy bardziej doświadczonym prowadzącym na dwudniowych drogach ekspresowych i 40 km/h wolniej na autostradach.

Okres próbny, jaki wprowadzi ustawa, ma sprawić, że młodzi kierowcy będą jeździć spokojniej i przez to bezpieczniej. Osoby między 18. a 24. rokiem życia powodują najgroźniejsze w skutkach wypadki drogowe. Odebrania prawa jazdy za trzy wykroczenia ma utemperować brawurę młodych osób. Konieczność jazdy z naklejonym zielonym liściem na szybie z kolei sprawi, że inni uczestnicy ruchu drogowego będą wiedzieli, że mają do czynienia z osobą niedoświadczoną, i będą bardziej uważać, np. wyprzedzając młodego kierowcę.

Przepisy wprowadzające okres próbny wejdą w życie dopiero 1 stycznia 2013 roku.

Ważne!

Limit 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywał młodych kierowców także w nocy

Podstawa prawna

Art. 91 – 95 ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. nr 30, poz. 151).