Podczas kursu prawa jazdy nie nauczymy się, jak reagować w kryzysowych sytuacjach. A początkujący kierowcy, głównie młode osoby, jeżdżą brawurowo, najczęściej starymi autami.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
    
        
    
    
        
    
    Cztery zgubne nawyki młodego kierowcy
    
        
    
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        Zdaniem fachowców w Polsce należy wprowadzić system szkolenia podobny do austriackiego. Tam rok po zrobieniu 
prawa jazdy kierowca trafia na obowiązkowy kurs doskonalenia techniki jazdy. Specjaliści uczą go, jak omijać przeszkody, wyprowadzać samochód z poślizgu czy bezpiecznie hamować. U nas cała nauka sprowadza się do jazdy 50 km/h po mieście przez 30 godzin, a chwilę później świeżo upieczony kierowca ma prawo jechać kilkusetkonnym autem 140 km/h po autostradzie. A im więcej i szybciej jeździ, tym pewniej się czuje i tym gorszych nawyków nabiera. Szkoleniowcy zwracają uwagę na cztery takie złe nawyki:
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● Pozycja za kierownicą – maksymalnie odchylone do tyłu oparcie fotela. Tak, że ledwie można dosięgnąć kierownicy. Idealna pozycja to taka, gdy trzymając łopatki oparte o fotel, można nadgarstek prawej ręki umieścić na szczycie kierownicy, a po wciśnięciu pedału sprzęgła do oporu kolano pozostaje jeszcze lekko ugięte.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● Trzymanie kierownicy jedną ręką. Gdy prowadzimy tak auto, szanse na ominięcie obiektu, który nagle znajdzie się przed nami, zmniejszają się o 30 – 40 proc. Prawidłowe jest ułożenie rąk w pozycji „za piętnaście trzecia” lub „za dziesięć druga”.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● Hamowanie na pół gwizdka. Wiele osób nie potrafi do końca wbić pedału hamulca w podłogę, wydłużając tym samym drogę hamowania dwukrotnie. Częstym błędem jest też zdejmowanie nogi z hamulca, gdy zaczyna działać ABS.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● Zła reakcja, gdy przednie koła wpadają w poślizg. Załóżmy, że pokonujemy zakręt w prawo i czujemy, jak przednie koła uciekają na zewnętrzną stronę zakrętu (tzw. podsterowność). Większość osób skręca wtedy kierownicą w prawo i robi rzecz najgorszą z możliwych. Koła ustawione zostają niemal prostopadle do śliskiej nawierzchni i pchają auto w kierunku rowu. W takiej sytuacji należy nieco wyprostować koła, ujmując gazu.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
    
        
    
    
        
    
    Mikroautko dla małolata
    
        
    
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        Wchodzące w życie w styczniu 2013 roku 
przepisy pozwolą usiąść za kierownicą nawet czternastolatkom. Dzięki prawu jazdy kategorii AM będą mogli jeździć mikroautkami o masie do 350 kg, rozpędzającymi się do maksymalnie 45 km/h. Obecnie na europejskim rynku dostępnych jest kilka modeli takich aut. Włoski Grecav oferuje u nas model Sonique. Pojazd ma niestety zaporową cenę – ponad 45 tys. złotych.
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        Za te 
pieniądze kierowcy z prawem jazdy kat. B mogą kupić auto kompaktowe. Jednak ważniejszy od budżetu jest rozsądek. Zamiast modelu z mocnym silnikiem lepiej wybrać taki, który ma systemy wspomagające kierowcę w krytycznych sytuacjach.
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        Rozszyfrowujemy systemy ułatwiające prowadzenie auta
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● ABS (Anti-Lock Braking System) – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Droga hamowania na śliskiej nawierzchni jest dwukrotnie krótsza niż samochodu bez tego systemu.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● EBD (Electronic Brake Distributor) – układ rozdzielający siłę hamowania na każde z kół oddzielnie. Inne nazewnictwo: EBV – Skoda, Volkswagen.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● ESP (Electronic Stabilization Program) – system stabilizacji toru jazdy. Zapobiega wpadnięciu w poślizg, zarzucaniu tyłem pojazdu (nadsterowność) czy wypadaniu przodu auta z zakrętu (podsterowność). Inne nazewnictwo: DSC – BMW, Jaguar, Mazda; VSA – Honda; VSC – Toyota, Lexus.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● BAS (Brake Assist System) – układ wspomagania nagłego hamowania. Gdy rozpozna, że kierowca nagle i mocno wcisnął hamulec, maksymalnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        Inne nazewnictwo: BA – Honda, Toyota; EBA – Ford; HBA – Chevrolet, Fiat, Skoda; EBA – Volvo.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● ASR (Acceleration Slip Regulation) – system zapobiegający poślizgowi kół przy przyspieszaniu.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        Inne nazewnictwo: DTC – BMW; TCS – Chevrolet, Saab, KIA, Hyundai, Ford, Seat; EDC – Jaguar; TRC – Toyota, Lexus; ASTC – Mitsubishi; TC – Opel, Mazda; VDCS – Subaru; DSTC – Volvo.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● LDW, AFIL, LA – układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu. Włącza sygnał dźwiękowy, gdy auto np. zjeżdża na pobocze.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● LKA – używany w lexusach udoskonalony system LDW. Kamera i radar śledzą linie na drodze i auto samoczynnie utrzymuje się między nimi.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● HLA – układ wspomagający ruszanie pod wzniesienia.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● CBC – układ stosowany w BMW i jaguarach, wspomagający hamowanie w zakrętach.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● ICC – inteligentny tempomat. Utrzymuje prędkość i hamuje, gdy wykryje inne auto.
    
    
 
    
                            
                        
                    
                    
                    
                        
                    
                    
                    
                        
                        
    
    
    
    
    
                    
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                          
                            
                            
                            
                            
                            
                                
                                    
                                
                                
    
    
    
    
        
        
            
        
        
    
    
        
    
        ● PCS – system ochrony przedzderzeniowej. Gdy uzna, że inne systemy nie zapobiegną poślizgowi i może dojść do wypadku, zamyka szyby, ustawia fotele, kierownicę i napina pasy bezpieczeństwa, aby zminimalizować skutki kraksy.