W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się aż 68 postanowień, które w umowach z klientami stosowały banki.
W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się aż 68 postanowień, które w umowach z klientami stosowały banki.
Prawie trzy miliony złotych kary będzie musiał zapłacić Bank Gospodarki Żywnościowej, który zastrzegał sobie możliwość zmiany regulamin usług bez podawania przyczyny. To jeden z wielu przykładów niedozwolonych postanowień stosowanych przez banki. W rejestrze prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajduje się już 68 takich klauzul.
– Prezes UOKiK bada, czy w umowach banki kształtują prawa i obowiązki konsumentów zgodnie z dobrymi obyczajami i rażąco nie naruszają ich interesów – tłumaczy Małgorzata Szwaj kierująca praktyką prawa konkurencji i prawa europejskiego w kancelarii Linklaters.
Gdy uzna postanowienie umowne za niedozwolone – ma prawo skierować pozew przeciwko stosującemu je bankowi do Są- du Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który takie postanowienie może wpisać do rejestru klauzul abuzywnych. Tak było m.in. gdy BRE Bank domagał się od osób zaciągających kredyt, aby informowali go o wszelkich okolicznościach mających wpływ na ich sytuację finansową.
Gdy bank, stosując niedozwolone postanowienia umowne narusza zbiorowe interesy konsumentów UOKiK może nałożyć na niego karę pieniężną w wysokości do 10 proc. przychodu uzyskanego w poprzednim roku rozliczeniowym. Ostatnio karę 755 tys. zł otrzymał np. Getin Noble Bank. Telewizyjna i prasowa reklama jego produktów wprowadzała klientów w błąd. Natomiast Alior Bank, który we wzorcu umowy zobowiązał klientów do wyrażenia zgody na przekazywanie biurom informacji gospodarczej informacji objętych tajemnicą bankową, będzie musiał zapłacić 530 tys. zł.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama