W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się aż 68 postanowień, które w umowach z klientami stosowały banki.
Prawie trzy miliony złotych kary będzie musiał zapłacić Bank Gospodarki Żywnościowej, który zastrzegał sobie możliwość zmiany regulamin usług bez podawania przyczyny. To jeden z wielu przykładów niedozwolonych postanowień stosowanych przez banki. W rejestrze prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajduje się już 68 takich klauzul.
– Prezes UOKiK bada, czy w umowach banki kształtują prawa i obowiązki konsumentów zgodnie z dobrymi obyczajami i rażąco nie naruszają ich interesów – tłumaczy Małgorzata Szwaj kierująca praktyką prawa konkurencji i prawa europejskiego w kancelarii Linklaters.
Gdy uzna postanowienie umowne za niedozwolone – ma prawo skierować pozew przeciwko stosującemu je bankowi do Są- du Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który takie postanowienie może wpisać do rejestru klauzul abuzywnych. Tak było m.in. gdy BRE Bank domagał się od osób zaciągających kredyt, aby informowali go o wszelkich okolicznościach mających wpływ na ich sytuację finansową.
Gdy bank, stosując niedozwolone postanowienia umowne narusza zbiorowe interesy konsumentów UOKiK może nałożyć na niego karę pieniężną w wysokości do 10 proc. przychodu uzyskanego w poprzednim roku rozliczeniowym. Ostatnio karę 755 tys. zł otrzymał np. Getin Noble Bank. Telewizyjna i prasowa reklama jego produktów wprowadzała klientów w błąd. Natomiast Alior Bank, który we wzorcu umowy zobowiązał klientów do wyrażenia zgody na przekazywanie biurom informacji gospodarczej informacji objętych tajemnicą bankową, będzie musiał zapłacić 530 tys. zł.