Zmasowane opłaty
Protest operatorów
A jak to jest z odcięciem dostaw prądu?
Niedozwolone praktyki związane z zawieszeniem usług dotyczą nie tylko operatorów sieci komórkowych.
Według UOKiK zakłady energetyczne łamią również prawo, pobierając opłaty za ponowne przyłączenie odbiorców do sieci, jeśli już wcześniej nałożyły na klientów odsetki karne za zwłokę w opłacaniu rachunków. Dostawcy prądu także pochopnie odcinają dopływ energii elektrycznej. Zgodnie z obowiązującym prawem mogą oni wstrzymać dostarczanie energii jedynie w ściśle określonych przypadkach. Jedną z takich sytuacji jest nieterminowe uiszczanie przez odbiorcę opłat za dostawę energii elektrycznej.
Odcięcie prądu może jednak nastąpić tylko wówczas, gdy odbiorca zwleka z zapłatą co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności pomimo uprzedniego powiadomienia na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy. Wcześniej konieczne jest wyznaczenie dłużnikowi dodatkowego, dwutygodniowego terminu do uiszczenia zaległych i bieżących należności.
Wbrew przepisom niektóre przedsiębiorstwa stosują postanowienia umowne zobowiązujące klientów do uregulowania rachunku w określonym terminie pod rygorem odcięcia prądu w trybie natychmiastowym. Taka presja na odbiorców jest zdaniem UOKiK niezgodna z prawem i również narusza interesy konsumentów.