Polacy najczęściej reklamują wadliwą odzież i obuwie. Jeżeli ich reklamacja nie zostanie uwzględniona, to odwołują się od niej częściej niż mieszkańcy innych krajów Unii – wynika z ankiety przeprowadzonej na zlecenie Komisji Europejskiej (KE) w 27 krajach Wspólnoty.

70 proc. przebadanych przez KE Polaków jest zadowolonych z kupowanych artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego. Polacy są też zadowoleni z jakości oznaczeń umieszczonych na towarach. Przy zakupie nasi rodacy zwracają najczęściej uwagę na nazwę i adres producenta, skład i wartość odżywczą. Jak wynika z ankiety, większość polskich konsumentów uważa, że cena jest adekwatna do jakości towaru.

Inne upodobania mają konsumenci z krajów Unii. Najwyżej oceniają oni nowe samochody. W dalszej kolejności są usatysfakcjonowani jakością urządzeń AGD oraz wyrobów związanych z rozrywką i rekreacją.

– Konkurencja na rynku powoduje, że konsumenci mają duży wybór towarów zarówno pod względem jakości oraz ceny – mówi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Dla przedsiębiorców duża konkurencja na rynku oznacza, że muszą przekonać konsumenta do zakupu właśnie jego produktu. Najczęściej robią to przez reklamę – dodaje.

W ankiecie KE były też pytania o zakupy za granicą. Okazało się, że najchętniej robią je obywatele z 12 nowych państw członkowskich. 55 proc. pytanych Polaków najbardziej chce kupować za granicą nowe auta i motocykle. Nieco mniej, bo ok. 40 proc., poza Polską kupuje narzędzia komunikacji informacyjnej oraz urządzenia gospodarstwa domowego.