statystyki

Ogródek działkowy za 1 proc. jego wartości

autor: Jerzy Kowalski02.07.2009, 03:00; Aktualizacja: 02.07.2009, 11:45

Będzie można wystąpić o odpłatne przekształcenie użytkowania działki we własność. Bonifikaty do 99 proc. wartości działki mają zainteresować działkowców uwłaszczeniem. Wspólnoty ogrodów będą zarządzać całą infrastrukturą związaną z działkami.

reklama


reklama


Uwłaszczenie działkowców, wysokie bonifikaty za przekształcenie prawa użytkowania w prawo własności, przekazanie gminom uprawnień do tworzenia ogrodów, utworzenie wspólnot ogrodu, wprowadzenie kodeksowych zasad dziedziczenia działek, likwidację Polskiego Związku Działkowców, przejęcie jego majątku przez Skarb Państwa proponuje poselski (PiS) projekt ustawy o ogrodach działkowych. Dziś odbędzie się jego pierwsze czytanie w Sejmie.

Likwidacja związku działkowców

– Wywłaszczenie działkowców z ich własności, nacjonalizacja majątku samorządnej organizacji społecznej powiązana z jej likwidacją mocą ustawy sejmowej to tylko niektóre z rozwiązań, których sprzeczność z konstytucją wydaje się być oczywista – podnosi Bartłomiej Piech, radca prawny w Biurze Krajowej Rady PZD.

– Ustawodawca, tworząc PZD i nadając mu osobowość prawną, powołał do życia odrębny byt prawny. Państwo musi uszanować jego niezależność, w przeciwnym wypadku złamane zostaną konstytucyjne zasady ochrony praw nabytych oraz demokratycznego państwa prawnego – uważa Łukasz Guratowski, prawnik kancelarii Baker & McKenzie.

Najwięcej emocji działkowców i posłów budzą jednak zasady uwłaszczenia działkowców, które przewidują możliwość odpłatnego przekształcenia prawa użytkowania działki w prawo własności. Każdy obecny użytkownik działki będzie miał dwa lata od chwili wejścia w życie ustawy na złożenie wniosku o przekształcenie do wójta (burmistrza, prezydenta), starosty lub marszałka województwa albo w przypadku działki stanowiącej własność skarbu państwa do starosty. Oni też podejmą decyzję o uzyskaniu przez wnioskodawcę tytułu własności działki. Ostateczne decyzje urzędów będą podstawą wpisu do księgi wieczystej.

Tytuł własności

– Działkowcy, otrzymując tytuł prawny do ogrodu, uzyskają pewność korzystania z działki. Konstrukcja rozwiązania nie jest nowa. Jest to kalka z przepisów o wspólnotach mieszkaniowych. Tak jak właściciele mieszkań tworzą wspólnotę, tak właściciele działek staną się wspólnotą ogrodów. Uzyska ona zdolność pozywania i bycia pozywanymi – wyjaśnia mec. Jędrzej Kondek z kancelarii Barylski Olszewski Brzozowski.

– Użytkownik otrzyma prawo do uzyskania własności działki. To nie przywilej ani rozdawnictwo – mówi pos. Andrzej Dera, reprezentujący wnioskodawców projektu. – Nie wyobrażam sobie, żeby gmina mogła odmówić przekształcenia użytkowania we własność – dodaje.

Innego zdania jest radca prawny PZD.

– Wbrew hasłom autorów projektu szansę na własność mieliby tylko nieliczni działkowcy. Nikt z nich nie będzie bowiem miał zagwarantowanego prawa wykupienia działki. Jedynie, co im się oferuje, to możliwość złożenia wniosku o jej sprzedaż. O tym, czy działka zostanie sprzedana, decydować ma gmina, a o zmuszeniu jej do uwzględnienia wniosku nie może być mowy.

Wykup działek będzie więc zależny od decyzji gminy. W tej sytuacji można przyjąć z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, iż większość z nich nie zostanie sprzedana, uzupełnia Bartłomiej Piech.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:GP

reklama

  • oszukany(2009-07-06 06:15) Odpowiedz 00

    nastepna ustawa aby kupić wyborców za 1% -wstyd PIS i PO a co z tymi co wykupilii mieszkania i zaciagnęli ciężkie kredyty a inni dostali za 5% z- co z rekompaensatami które niby miały być wstyd rzadzacy wstyd -moi znajomi a jest ich ok 50 na Was rzadzacych nie zagłosuje więc szukacie sobie działkowców wstyd!!!.

  • stenia(2009-07-05 08:28) Odpowiedz 00

    Popieram wypowiedzi "TAKIEGO" To co wypielęgnowane i wypracowane na mojej działce to moja zasługa i rodziny.Więc chcę, aby to było moją własnością.Rozwalić cały Zarząd i kolesiow prezesów.

  • Taki(2009-07-06 06:22) Odpowiedz 00

    Pozdrowienia dla Steni za poparcie.
    Uważam nadal , że powinniśmy wszyscy działkowicze byc za tym projektem, i poprzeć ten projekt, który jest słuszny , żebyśmy jako członkowie dotychczasowe działki otrzymali na własnośc.
    A Zarządy powinny nam w tym pomóc.
    Na zasadzie działającej w Sp-niach Mieszkaniowych.
    Są członkowie z wyodrębinioną własnością , a Zarząd istnieje i Prezesi również. Ale wszystkie dokumenty do Notariusza były sporządzone przez odpowiednie słuzby w Spółdzielniach.
    Taka zasada powinna obowiązywać w PODZ.
    Należy działać już, bo minie znów kilka lat , a projekt jak był dotychczas , tak nadal bedzie nie zrealizowany.

  • Bib(2009-07-06 09:16) Odpowiedz 00

    A co to, dyskryminuje się tych, co PIS popierają. Dlaczego nie widzę tu swojego wpisu?? Przecież swoją wypowiedzią nikogo nie obrażam, a wolno mi mieć inne zdanie niż WY.

  • Bib(2009-07-06 09:09) Odpowiedz 00

    A dlaczego emeryci mieliby taniej kupować swoje działki? Mam 55 lat, i przepracowałam w swoim życiu już 35 lat. Nadal ciężko pracuję, bez prawa do emerytury aż do 60 roku życia. Nie zarabiam wiele, często emeryt ma więcej niż ja, do tego co rok rewaloryzują mu emeryturę. A moja pensja ok kilku lat stoi w miejscu. Dlaczego mam więc płacąc za swoją działkę więcej niż taki emeryt? O co chodzi?:

  • Bib(2009-07-06 08:59) Odpowiedz 00

    POPIERAM PIS i Panów Kaczyńskich. Oni jedni myślą uczciwie o narodzie. A reszta, zwłaszcza Tusk myśli i coś robi tylko dla bogatych i dla siebie. A działki, jeśli sprzedawać to równo każdemu, najlepiej za 1% wartości. Bo jeśli ktoś, jak ja, posiada tę działkę 25 lat, to włożył w nią już tyle pracy i pieniędzy (a korzyści tylko latem ze świeżego powietrza i mnóstwa kwiatów), że płacenie za nią dodatkowo nie miałoby sensu.

  • Henryk(2009-07-03 20:19) Odpowiedz 00

    Czytając wypowiedzi państwa w temacie projektu ustawy 1886 o ogrodach działkowych . To burza w szklance wody . Przedstawiony wczoraj projekt 02/07/09 nie uzyskał akceptacji z przedstawicieli klubów poselskich za wyjątkiem PiS-u . Stary beton poselski jak P Halemba i inni uważają że jedynie PZD jest najlepszym rozwiązaniem. Ten niewolniczy twór niezgodny z duchem czasu i prawem o stowarzyszeniach nadal musi sprawować władzę . Porównywanie do wykolegowania podobnie jak w spółdzielni mieszkaniowej jest kłamliwe . Spółdzielcy zapłacili za swoje mieszkania w 100% i mają prawo
    psiadać je jako własne . Zarządzanie na wzór wspólnoty mieszkaniowej to forma dobra i sprawdzona Jest na pewno sprawa dyskusyjna co do prawa własności . Osobiście zostałem pozbawiony prawa użytkowania działki . Wiem jak mocno jest ustawiony PZD aby nie wygodnych pozbawić działki . A przecież grunty są własnością Skarby Państwa ,i każdy obywatel powinien mieć do nich prawo. Ustawa niema szans wejścia w życie , bo niema większości w poparci nawet w zmodyfikowaniu . PO nie w tym czasie , bo to projekt Pisu Pozostałe partie to kolesie P. Kondrackiego i swojemu nie zaszkodzą Ich inters dobra narodu nie obchodzi . Doceniam Wypowiedzi Darka ,Galiny , Kageca, JIlak TKI ROŻY Pozdrawiam

  • Jagoda(2009-07-03 12:53) Odpowiedz 00

    Uwłaszczenie działek rodzinnych to najlepsze rozwiazanie dla Polaków. Bo rządzący i ROD w nim zawarte zarządy trzymaja sie rękami i nogami aby wykupić całe połacie naszej ziemi. Są to stara nomenklatura co wywodzi sie z SLD tak samo jak i przeciw uwłaszczeniu mieszkan spoldzielczych to SLD stara komuna jeszcze wal;czy aby ukraść co jeszcze pozostało Polakom.Nie dajcie się zwieść działkowcy i walczcie o swoja własność abyście póxniej nie żałowali jak przyjdzie obcy i zagarnie wszystko za durne euro lub dolary. A Polakom pokaże figę z makiem. "Miałeś chamie złoty róg pozostał ci jeno piór "Wyspiuański wtedy juz to wiedział a Wy do dzisiaj nie znacie co to POLSKA i ziemia Polaków a nie zagraniczniakom co ukradli nam juz fabryki, pegeery i gospodarstwa, które nie były dla dzierżawców polskich tylko dla holendrów i innych.

  • OPOLANIN(2009-07-02 23:39) Odpowiedz 00

    Na bramce działki umieszczę tabliczkę: " CZŁONKOWIE PIS I ICH SYMPATYCY WCHODZĄ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ"

  • działkowicz M.L.(2009-07-02 23:37) Odpowiedz 00

    czy chociaż któryś,z Tych PISowców pojechał do Niemiec i tam zobaczył działki? czy zapoznał się tam,z organizacją zarządu itd... NIE. Dlatego ten cały projekt dajcie mi zakopać na grządkach,a najlepiej na kompost

  • MIKROKLIMAT(2009-07-02 23:42) Odpowiedz 00

    CAŁA RZECZ W TYM,ŻE DZIAŁKOWCY TO JEDNA RODZINA. TO NIE POLITYCY. MY SIĘ NIE KŁÓCIMY A WYMIENIAMY DOŚWIADCZENIA UPRAW

  • TURYSTA(2009-07-02 23:47) Odpowiedz 00

    DZIAŁKĘ OD ŚMIETNISKA ZACZĘLIŚMY UPRAWIAĆ 30 LAT TEMU. ZDROWIA,PIENIĘDZY,CZASU, WYRZECZEŃ ... TO MAMY JESZCZE ZA TO PŁACIĆ?. W NIEMCZECH JAK SIĘ BUDUJE DZIELNICE TO MUSI BYĆ STOSOWNA ILOŚĆ TERENÓW ZIELONA I DZIAŁKI TEŻ! ALE O TYM PISOWCY NIE WIEDZĄ

  • Działkowiec(2009-07-03 12:03) Odpowiedz 00

    Pomysł bardzo dobry, trzeba porządkować formy własności. Duże bonifikaty co to znaczy przecież to dla Polaków a nie dla obcych firm np. właścicieli supermarketów, którzy 20 lat nie płacą podatków w Polsce bo ciągle zmieniają nazwę

  • Chętny(2009-07-06 13:45) Odpowiedz 00

    PiS mnie drażni, ale w tej sprawie ma rację. Wiele osób od lat inwestuje na swojej działce, a potem nie ma do tego prawa własności. Chyba logiczne jest, że trzeba to zmienić. W miejsce dotychczasowych zarządów, gdzie często siedzą "funkcjonariusze", którzy bez przynależności i zarządzania kimkolwiek żyć nie mogą, powoła się wspolnoty działkowe i będzie już jak trzeba.

  • magiowa(2009-07-07 13:11) Odpowiedz 00

    ja wiem, ja wiem! oni o tym mówią, żeby na działkach między pieleniem a zbieraniem dziaowicze mieli o czym rozmawiać. bo o lekarzach nie rozmawiają, bo z działek nie wychodzą do tych lekarzy

  • działkowiec z Pucka(2009-10-25 18:02) Odpowiedz 00

    96% działkowców w Pucku jest też za uwłaszczeniem.Myślimy coś tym zrobić tylko nie wiemy jak.Musimy się jakoś zorganizować i zrobić jakąś pikete,a nie żeby prezesi traktowali nas jak swoich parobków.4% naszych działkowców w Pucku to siedzą w zarządzie,musimy temu naprawde zapobiedz.Dość PZD niech spadają ze swoich stołków...

  • mgmgmgmgm(2009-07-25 18:01) Odpowiedz 00

    działać... tylko jak? Co my bidni zastraszani możemy zrobić żeby móc wykupić to, co do nas należy i co od tak dawna ciężką pracą pielęgnujemy?? Jak myślicie? MOże jakas zorganizowana akcja? Strajk? Nie wiem... Ręce mi już opadają od naszej bezsilności... :(

  • magda88(2009-11-04 13:46) Odpowiedz 00

    skoro taki ważny jest rozwój miasta to może na terenie działek wybudujcie kolejne centrum handlowe, przecież tak mało mamy ich w miastach!!! żal po prostu, moim zdaniem ta ustawa powinna przejść, a jeśli kogoś nie interesuje wykup działki to niech tego nie robi, choć przypuszczam, że za symboliczną kwotę to warto, bo niby dlaczego prezesi ROD mają na nas zarabiać nie dając nic w zamian!?

  • działkowiec(2010-09-22 14:40) Odpowiedz 00

    Ta ustawa jest tylko dla gmin/miast i bogatych. Gmina nic nie musi i nie sprzeda działek, co najwyżej je wydzierżawić. Ci co liczą na uwłaszczenie srodze się zawiodą. To jest złodziejska ustawa, bo grunty potrzebne są spekulantom pod inwestycje. Dlatego nie będzie sprzedaży, a jeśli tak to za ceny zaporowe nawet po bonifikacie. Nikt tu nie myśli ani o emerytach ani o rodzinach z małymi dziećmi. Ciekawe jacy lobbyści dotarli do Prezesa Sądu, ale prawnicy mają to do siebie, że reprezentują tylko tych z kasą. Tak. Liczy się tylko kasa. UWAGA - TO JEST ZŁODZIEJSKA USTAWA. Oddzielcie PZD od działek, to dwie różne sprawy. Jeśli im się nie podoba PZD to niech zmienią prawo dotyczące zarządzania działkami, ale niech nie kłamią, że chodzi im o działkowców. Jest wiele pytań, jak zawsze gdy za coś wezmą się prawnicy. Pierwsze brzmią: dotychczas wszyscy - projektodawcy, prawnicy, posłowie... to idioci czy złodzieje, skoro uchwalili taka ustawę? Tylko Prezes Gardocki potrafi czytać ze zrozumieniem? Reszta to inteligentni inaczej? Coś tu śmierdzi.

  • dexter(2011-04-26 12:01) Odpowiedz 00

    ALE TEN KRAJ BOGATY!! kazda partia, ktora zaglosuje na TAK -za wykupem za grosze dzialek nigdy nie bedzie juz miala glosu mojego.we wroclawiu to sa najczesciej tereny blisko centrum! przeciez miasto moglby sprzedac te tereny inwestorom i miec z tego kase!ale po co skoro za bezcen mozna dac ludziom!debilny to kraj do kwadratu!to moze i kazdy obywatel dostanie taka czesc terenu gdzies w kraju skoro rozdawac chca?! skoro sprawiedliwie to kazdemu!!

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

reklama