Do 19 czerwca firmy transportowe muszą wyposażyć swoje ciężarówki w dodatkowe lusterka poprawiające widoczność – przewiduje rozporządzenie ministra infrastruktury z 4 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. nr 75, poz. 639). Specjalne lusterka pozwolą dostrzec motocykl, rowerzystę lub pieszego, który znajduje się bardzo blisko kabiny, szczególnie po prawej stronie auta.

Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem obowiązek wyposażenia pojazdu w dodatkowe lusterka obejmie auta zarejestrowane po 1 stycznia 2000 r. Te samochody, które zostaną objęte nowymi wymogami, będą posiadać oprócz lusterka podstawowego także szerokokątne i rampowe, które zmniejszą strefę tzw. martwego pola z boku pojazdu. Ciężarówki zostaną wyposażone także w lusterko z przodu kabiny. Umożliwi ono dostrzeżenie tego, co znajduje się bezpośrednio przed kierowcą. Z uwagi na fakt, że szofer siedzi wysoko, ma małe pole widzenia bezpośrednio przed kabiną. Jest to powodem potrąceń pieszych, przechodzących tuż przed pojazdem, gdy auto stoi w korku i nagle rusza. Do takich zdarzeń najczęściej dochodzi na skrzyżowaniach i rondach.

Unia Europejska określiła, że państwa członkowskie powinny wprowadzić wymóg posiadania dodatkowych lusterek najpóźniej do końca marca 2009 r. Polska jednak nie przygotowała odpowiednich regulacji na czas. Z tego powodu do tej pory tylko ci przedsiębiorcy, którzy wykonują międzynarodowy transport, musieli doposażyć swoje ciężarówki. Pozostali, wykonujący przewozy krajowe, czekali na polskie przepisy. Po wejściu w życie nowelizacji rozporządzenia także pojazdy ciężarowe podróżujące wyłącznie po Polsce będą musiały zostać wyposażone w lusterka szerokokątne, rampowe oraz z przodu kabiny.

– Na każde dodatkowe lusterko trzeba wydać około 500 zł. Przewoźnicy wykonujący przewóz międzynarodowy dokonali zmian do końca marca – mówi Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Obawia się on jednak, że w przypadku pojazdów ciężarowych wykorzystywanych do przewozu krajowego może pojawić się problem z terminowym dostosowaniem ich do wymagań prawa. Jego zdaniem z uwagi na większą liczbę przewoźników krajowych niż międzynarodowych może dojść do sytuacji, w której na rynku po prostu zabraknie lusterek.

Nowe wymagania dotyczące dodatkowych lusterek związane są z tym, że w całej Unii każdego roku ginęło do tej pory średnio 400 osób pod kołami ciężarówek z uwagi ograniczoną widoczność z kabiny pojazdu. Dodatkowe lusterka, które zmniejszą tzw. martwe pole wiedzenia mają zapobiec takim sytuacjom.

500 zł może kosztować jedno dodatkowe lusterko