statystyki

Rządowy sposób na omijanie obowiązujących przepisów, by zrealizować inwestycje? Specustawy

autor: Marcin Włodarski05.06.2018, 08:53; Aktualizacja: 05.06.2018, 10:04
droga, autostrada

Może warto byłoby opracować jedną procedurę realizacji inwestycji, która opierałaby się na doświadczeniach wynikających zarówno z wdrażania specustaw, jak i funkcjonowania przepisów ogólnych?źródło: ShutterStock

Przy okazji dyskusji nad ustawą o Centralnym Porcie Komunikacyjnym i o programie „Mosty plus” warto zwrócić uwagę na omijanie przez kolejne ekipy rządzące powszechnie obowiązującego prawa i tworzenie specjalnego, skrojonego z myślą o konkretnych przedsięwzięciach. Zamiast stosować przepisy regulujące proces inwestycji infrastrukturalnych (w szczególności ustawy: o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz o gospodarce nieruchomościami) ustawodawca wybiera drogę na skróty.

Problem ten nie ma barw politycznych, ponieważ po podjęciu strategicznych (a i zazwyczaj politycznych) decyzji dotyczącej dużej inwestycji infrastrukturalnej, każdy rząd chce, aby została ona zrealizowana jak najszybciej. Nie bez znaczenia jest tu możliwość pozyskania środków unijnych na współfinansowanie projektu i konieczności ich rozliczenia w danej perspektywie unijnej. Dlatego też każda ekipa rządząca, zamiast uprościć istniejące już przepisy, kazuistycznie tworzy specjalną ustawę pod określone zadanie.

W ten sposób mamy już całą legislacyjną rodzinę specustaw:

- „kolejową” (ustawa z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym);

- „drogową” (ustawa z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych);

- „EURO” (ustawa z 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012);

- „lotniskową” (ustawa z 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego);

- „gazową” (ustawa z 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu);

- „telekomunikacyjną” (ustawa z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych);

- „powodziową” (ustawa z 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych);

- „jądrową” (ustawa z 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących);

- „przesyłową” (ustawa z 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych);

- „kanałową” (ustawa z 24 lutego 2017 r. o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską).

Prezydent kilka dni temu podpisał specustawę z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (specustawa do specustawy lotniskowej), a trwają prace nad ustawą o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących – specustawą mieszkaniową. Być może też na potrzeby realizacji rządowego programu „Mosty plus” powstanie tego typu akt.

Jak widać, rodzina specustaw nieustannie się powiększa i najprawdopodobniej w najbliższych latach czekają nas kolejne specustawy. Czego będą dotyczyły? O tym zadecydują rządzący i ich pomysły budowlane.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane