statystyki

Małe firmy nie są gotowe na RODO. O czym powinni pamiętać przedsiębiorcy przed 25 maja?

autor: Sławomir Wikariak22.05.2018, 07:25; Aktualizacja: 22.05.2018, 07:41
RODO

Dobra wiadomość dla przedsiębiorców jest taka, że jeśli zbierali zgody na przetwarzanie danych zgodnie z obowiązującymi zasadami, to zachowają one ważność.źródło: ShutterStock

Przedsiębiorcy mają ostatnie chwile, by dostosować swą działalność do nowych wymagań. Warto zweryfikować posiadane zgody klientów, zaktualizować regulaminy i pamiętać, by nie przetwarzać zbędnych danych.

Choć unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych 2016/679 (RODO) zacznie być stosowane już w piątek, badania pokazują, że spora część przedsiębiorców nie wdrożyła wciąż nowych regulacji. Dotyczy to zwłaszcza mniejszych firm – większe ze względu na ryzyko wysokich kar finansowych zajęły się tym z wyprzedzeniem. Spóźnialscy gorączkowo rozglądają się za wzorami regulaminów, umów czy oprogramowaniem, które pozwoliłoby im jednym ruchem dostosować się do nowych reguł. Ale jest to zwyczajnie niemożliwe.

– Z RODO jest trochę jak z kotem – głaskanie to proces, a nie jednorazowa czynność – mówi żartobliwie dr Łukasz Olejnik, badacz i konsultant cyberbezpieczeństwa i prywatności.

– Trzeba pamiętać, że prywatność nie jest produktem, a procesem, który nie ma końca. Nie jest tak, że kupi się oprogramowanie wdrażające RODO, firewalle, antywirusy, zamówi audyt i szkolenia – i to rozwiąże problem. Kluczowa jest ciągłość. Trzeba nieustannie analizować zmiany planów i celów organizacyjnych w firmie, ale także otoczenie – zmiany technologiczne, nowe zagrożenia oraz wpływ jednego na drugie, i płynnie odpowiadać na te wyzwania – wylicza ekspert.


Pozostało jeszcze 87% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Arek(2018-09-19 11:08) Zgłoś naruszenie 00

    Fajne pieniądze firmy wdrażające RODO zarobią. Poza tym nic się nie zmieni, dalej jest czynnik ludzki.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane