statystyki

Prawo do zapomnienia: Rozpoznawalni przedsiębiorcy muszą mieć grubszą skórę

autor: Dominika Bychawska-Siniarska01.11.2017, 19:00
biznes, firma, praca

Trybunał przypomniał, że rozpoznawalnych biznesmenów należy traktować jak osoby publiczneźródło: ShutterStock

Europejski Trybunał Praw Człowieka na kanwie sprawy Fuchsmann p. Niemcom musiał się zmierzyć z pytaniem o prawo do zapomnienia (czyli usunięcia z internetu danej informacji) oraz zakres ochrony reputacji przedsiębiorców.

Reklama


12 czerwca 2001 r. na łamach „New York Timesa” ukazał się artykuł na temat śledztwa prowadzonego przeciwko byłemu urzędnikowi nowojorskiego magistratu w związku z aferą korupcyjną. W wersji internetowej pojawił się podobny artykuł wskazujący, iż urzędnik R.L. był współwłaścicielem firmy medialnej, która miała przekupywać ukraińskich oficjeli w celu uzyskania licencji na działalność nadawczą na lokalnym rynku.

W artykule wspomniano również o niemieckim przedsiębiorcy medialnym Borisie Fuchsmannie, który miał pomagać w korupcji na Ukrainie. Dodatkowo w tekście powołano się na raporty FBI, zgodnie z którymi Fuchsmann miał mieć powiązania z rosyjską mafią, a jego spółki medialne w Niemczech miały być częścią międzynarodowej zorganizowanej sieci przestępczej. Z tych względów przedsiębiorca według autora miał mieć zakaz wjazdu do Stanów Zjednoczonych.

W lipcu 2012 r. Fuchsmann zwrócił się do sądów niemieckich z wnioskiem o usunięcie artykułu z internetu w związku z naruszeniem jego dóbr osobistych. Sąd Okręgowy w Düsseldorfie uznał, że sprawa nie należy do jurysdykcji sądów niemieckich, ponieważ artykuł nie był skierowany do tamtejszych czytelników. Sąd federalny zmienił to orzeczenie, uznając, że skoro artykuł był dostępny w Niemczech, to prawo krajowe powinno mieć do niego zastosowanie. Uznał ponadto, że informacja dotycząca zakazu wjazdu do Stanów Zjednoczonych nie była prawdziwa i godziła w dobra osobiste skarzącego.


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama