statystyki

Dane biometryczne: O czym musi pamiętać firma, która chce wykorzystywać odcisk palca klienta?

autor: Magdalena Koniarska05.03.2017, 14:30
biometria, technologie

Przedsiębiorcy chcący korzystać z technologii biometrycznych muszą pamiętać przede wszystkim o dwóch rzeczach: podstawie przetwarzania danych i rejestracji zbioru danych.źródło: ShutterStock

PROBLEM: Przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystują dane biometryczne w systemach identyfikacji i autoryzacji klientów. Przykład? Niedawno jedna z sieci salonów fitness poinformowała, że we wszystkich swoich lokalach wprowadziła wejście na odcisk palca. Ale nie ona jedyna. Technologiczne nowinki przyciągają, zatem coraz więcej przedsiębiorców podąża za modą i oczekiwaniami klientów. W coraz większej liczbie klubów sportowych pojawiają się czy to szafki na odcisk palca, czy otwierane w ten sposób bramki. Niestety praktyka pokazuje, że nie unikają błędów. Nie zawsze wiedzą, że wprowadzając takie rozwiązania, muszą pamiętać o dopełnieniu obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych. Jakie to są obowiązki, jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, który planuje wdrożyć u siebie tego typu rozwiązania?

Reklama


Technologie biometrycznej identyfikacji i autoryzacji coraz szerzej wkraczają do naszego życia. Niewykorzystywanie ich w biznesie to w niektórych branżach strzał w stopę, ponieważ ich klienci idą z duchem czasu i oczekują tego samego od usługodawców. Klucz w tym, by działać mądrze, a przez to – skutecznie.

Jednak wdrażaniu rozwiązań opartych na danych biometrycznych wciąż towarzyszy wiele wątpliwości wynikających ze szczególnego charakteru takich danych oraz sposobów ich weryfikacji. Ten stan niepewności powstrzymuje niektórych przedsiębiorców przed inwestowaniem w tego typu środki.

Przedmiot ochrony

Pierwsze pytanie, które pojawia się w związku z biometrią, to kwestia, czy w ogóle mamy do czynienia z danymi osobowymi. Odpowiedź na to pytanie jest kluczowa, ponieważ od charakteru danych zależy to, czy musimy stosować wobec nich rygory wynikające z ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 922; dalej: u.o.d.o.). Zdarza się bowiem, że podmioty korzystające z systemów polegających na biometrii funkcjonują w przekonaniu, iż owe dane– w sytuacji, gdy nie są bezpośrednio powiązane z takimi informacjami o osobie jak imię, nazwisko, adres itd. – nie stanowią danych osobowych.

W rzeczywistości jest inaczej. Zgodnie z treścią u.o.d.o. dane osobowe to wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Szczególną kategorią danych osobowych, choć niewymienioną wprost w u.o.d.o., są dane biometryczne. Ich przykłady to: odcisk palca, układ naczyń krwionośnych palca, głos, obraz tęczówki oka, obraz siatkówki oka, sposób chodzenia, siedzenia, geometria dłoni, termogram dłoni, owal twarzy, obraz rytmu serca.


Pozostało jeszcze 79% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama