Konsument może złożyć reklamację towaru zakupionego po niższej cenie podczas sprzedaży promocyjnej, jeżeli jest on niezgodny z umową.
Kupiłam sukienkę na mikołajkowej sprzedaży przedświątecznej. Sklep obniżył cenę, ponieważ była to sprzedaż promocyjna. Sukienka po pierwszym praniu straciła kolor i fason. Czy mogę złożyć reklamację, skoro kupiłam ją taniej w promocji? - pyta pani Teresa z Gorzowa Wielkopolskiego.
Tak. Zakupy dokonane podczas przedświątecznej sprzedaży promocyjnej można reklamować, jeżeli mają wady.
Zakup po obniżonej cenie nie pozbawia konsumenta uprawnień do domagania się nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Gdyby naprawa albo wymiana nie były możliwe, konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny albo może odstąpić od umowy, czyli zwrócić towar i otrzymać zwrot pieniędzy. Konsument powinien złożyć reklamację w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia, że towar ma wady - jednak nie później niż w ciągu dwóch lat od nabycia go. W przypadku opisanym przez panią Teresę termin ten należy liczyć od momentu ujawnienia się wad podczas prania sukienki. Zakup sukienki po obniżonej cenie mógłby ograniczyć uprawnienia konsumenta do reklamacji tylko wówczas, gdyby sprzedawca poinformował go o wadach i o tym, że z ich powodu obniżono cenę. Gdyby pani Teresa zgodziła się na zakup niepełnowartościowej sukienki po niższej cenie, to nie mogłaby reklamować wad, które spowodowały tę obniżkę. Mogłaby reklamować inną wadę, z której powodu zakupiony produkt nie był zgodny z umową.
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 7, 8, 9, 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).