Właściciel lokalu planujący sprzedać swoją nieruchomość powinien wcześniej skompletować odpowiednie dokumenty i zapoznać się z umowami, które podpisuje z kupującym i pośrednikiem w sprzedaży.

1 Skompletowanie niezbędnych dokumentów

Jeśli jest to spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, sprzedający powinien posiadać tzw. przydział ze spółdzielni lub np. umowę o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Jeśli obecny właściciel nabył mieszkanie w drodze dziedziczenia, do wykazania własności konieczne będzie także przedstawienie postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub wypis aktu poświadczenia dziedziczenia. Niekiedy notariusz będzie wymagał również zaświadczenia z urzędu skarbowego, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony. Jeśli mieszkanie ma założoną księgę wieczystą (mieszkania spółdzielcze nie muszą posiadać księgi), potrzebny będzie także jej numer lub odpis zwykły.
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Jak sprzedać mieszkanie.
W pełnej wersji artykułu znajdziesz więcej na temat:

2 Ogłoszenia w internecie lub umowy z pośrednikiem nieruchomości
3 Podpisania umowy przedwstępnej sprzedaży i wpłata zaliczki
4 Sporządzenia umowy sprzedaży w kancelarii notarialnej