Jak lokator może się bronić przed wysoką podwyżką czynszu

autor: Małgorzata Piasecka - Sobkiewicz15.05.2008, 03:00; Aktualizacja: 15.05.2008, 10:01

Właściciel ma prawo podwyższyć czynsz najemcy mieszkania. Lokator może jednak zakwestionować podwyżkę, wnosząc pozew do sądu.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:GP
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (20)

  • mieszkaniec Kobierzyna(2009-02-15 20:05) Zgłoś naruszenie 00

    w gminie Kobierzyn na terenie szpitala , gdzie mieszkam jako były pracownik tegoż szpitala od maja chcą podwyższyć czynsze o 100 procent. Do tego pojda w gore inne opłaty - centralne za które trzeba płacić cholendarne pieniądze nawet w lecie pomimo tego ze oczywiscie sie w lecie nie grzeje, a w zimie ogranicza do minimum (poza tym co rok do ogrzewania trzeba doplacac w rozliczeniu okolo 700-8-- złotych), smieci, woda. Tu mieszka wiekszosc emerytow i zasluzonych pracownikow szpitala ktorych w tym momencie nie bedzie stac juz na wet na zaplacenie czynszu w kamienicach w ktorych mieszkamy. A co dopiero mowic o utrzymaniu sie. Szpital chce sie w ten sposob nas pozbyc korzystajac w praca podwyzszania czynszow. Podobno chca caly teren szpotala sprzedac prywatnemu inwestorowi a ludzi w ten sposob eksmitowac. Co Wy na to?

    Odpowiedz
  • Może się bronić ..(2008-05-15 12:38) Zgłoś naruszenie 00

    10)-PO-materiały budowlane -średnio 15% w górę.
    10)-PO-koniec latania LOTem -kupno samolotów dla Rządu -koniec taniego państwa.
    11)-PO -podwyżki płaca dla ministrów i Posłów-koniec taniego państwa
    12)-PO -nie obniżanie dla pospólstwa podatku do 15 % -brak środków -ale na liniowy dla Prezesów będą środki.
    13)-PO- żywność w górę
    14)-PO-oprocentowanie kredytów w górę a lokat?
    15)Już niedługo -zniesienie ustawy kominowej czyli pozwolenie na nieograniczone dochody PREZESÓW.
    długa lista. Jak utrzymają tempo wzrostu to do końca roku...cho...cho
    niedługo najwyraźniej chleb o 90% -

    Odpowiedz
  • asiakomando(2011-12-29 19:54) Zgłoś naruszenie 00

    Dziś otrzymałam z ZGK podwyżkę czynszu o przeszło 300% to nie żart nie podpisałam i nie odebrałam tego pisma co teraz?

    Odpowiedz
  • Olek(2010-01-12 14:44) Zgłoś naruszenie 00

    Mieszkalam w prywatnej kamienicy,nigdy wiecej.Najlepsze wyjscie to wziasc kredyt z banku i ostatnie grosze placic bo wiem ze to moje.Nie lodzmy sie innej drogi niema.Jak sie ma na czynsz u prywatnego,to i na rate stac czasami to wiele wiecej nie uczyni,odwagi!!!

    Odpowiedz
  • Sloneczko3329(2010-01-01 16:11) Zgłoś naruszenie 00

    Czy ktoś może wie coś,na temat Spółdzielni Mieszkaniowej "Nasz Dom" z Będzina? bardzo proszę o szybką odpowiedz. Moja rodzina mieszka w 100 letnim domu a płaci czynsz jakby mieszkała w bloku o bardzo wygórowanych warunkach. Teraz podnieśli im czynsz o 100%. Czy to legalne?

    Odpowiedz
  • janusz(2009-08-19 22:02) Zgłoś naruszenie 00

    czy mam placic komorne gdzie zarzadca jest zrzeszenie wlascicieli i zarzadcow budynkow ktore od 30 lat nie dokonuje zadnych remontow budynek nie jest skanalizowany i nie ma wody a spadkobiercy nie ujawniaja sie.w budynku tym jest 11 rodzin.mamy wrazenie ze placimy czynsz do prywatnej kieszeni pani przewodniczacej zrzeszenia.jest domniemanie ze od kwot komornego nie odprowadzany jest podatek.

    Odpowiedz
  • DeLokator-Warszawa(2009-07-03 12:31) Zgłoś naruszenie 00

    1. Żaden lokator kwaterunkowy nie zawarłby umowy najmu, gdyby miał świadomość, że stroną tej umowy stanie się osoba prywatna? Na

    pewno starałby się o wcześniejszą zamianę lokalu.

    2. M.st. Warszawa bawi się z lokatorami w "Na kogo wypadnie, na tego bęc". Wśród najemców są szczęśliwcy - najmujący lokale gminne

    [z wszelkimi tego przywilejami], i pechowcy - najmujący lokale ukradzione przez gminę prawowitym właścicielom . Złodziej najpierw

    zebrał pożytki z kradzieży ["dobra władza dała ludziom mieszkania"], następnie zrujnował ukradzione mienie [60 lat bez remontów], a

    teraz zwraca budynki z dnia na dzień wraz z lokatorami. Wszystko zgodnie z prawem [?!]. Koszty zapłacą lokatorzy. A jak nie, to na

    bruk [lokal zastępczy = pokój w hotelu na miesiąc-rok].

    3. Jak powinna wyglądać procedura przekazania lokali [wraz z lokatorami] spadkobiercom dawnych właścicieli? Krok po kroku. Które

    przepisy prawa regulują taką procedurę? Proszę o wskazanie obowiązków gminy wobec lokatorów "dekretowych" i obowiązków

    spadkobierców wobec tych lokatorów.

    4. Czy jest wypowiedzeniem czynszu pisemne "Zawiadomienie o podwyżce czynszu" [np. zawiadomienie doręczone 3 lutego, podwyżka od

    maja]?

    5. Co w praktyce oznacza: "Gdyby właściciel dopuścił się istotnych uchybień, wypowiedzenie [czynszu] nie będzie ważne"? Proszę o

    podanie listy "istotnych uchybień".

    6. Czy właściciel może określić nowy czynsz poprzez wskazanie stawki za 1 m2, ale bez podania kwoty do zapłaty [X zł za lokal na

    miesiąc]? Co się stanie, jeśli najemca źle wyliczy tę kwotę?

    Odpowiedz
  • Emerytka(2009-03-20 20:15) Zgłoś naruszenie 00

    Dlaczego w Krakowie lokatorzy budynków komunalnych są traktowani jak zło konieczne, które należy gnębić? Czynsze są dużo wyższe (podwyżki w 2008 roku o 78%) niż w spółdzielniach i współnotach mieszkaniowych. Pomimo prawnie przysługującego najmu lokalu po śmierci matki do chwili podpisania umowy karny czynsz wysokości 200%. Czynsz + opłaty za mieszkanie o powierzchni użytkowej 53,7 m2 wynosi 1058,32 zł - wsam raz na portfel polskiego emeryta, zwłaszcza, że do tego jeszcze prąd i gaz też trzeba opłacić! Widocznie radni w Krakowie uważają, że krakowscy emeryci, bo tacy przeważnie mieszkają w budynkach komunalnych to najbogatsi obywatele miasta Krakowa.

    Odpowiedz
  • bnnbm(2008-05-15 12:08) Zgłoś naruszenie 00

    z jednej strony to normalne, ze lokator musi miec jakies prawa, ale z drugiej wlasciciel lokalu ma prawo dowolnie ustalac stawki, prawda? w koncu to jego wlasnosc. ktos jest niezadowolony nie musi wynajmowac. problem polega na tym, ze u nas jest za malo lokali i nie byloby konkurencji.

    Odpowiedz
  • Może się bronić ..(2008-05-15 12:37) Zgłoś naruszenie 00

    nie wybierając DONALDA !
    "SZANOWNI PAŃSTWO PILNUJCIE SWOICH PORTFELI.." ,były to wypowiedzi pana TUSKA,o ironio losu POdczas kampani wyborczej w TV aby przygadać Kaczyńskim,.
    Biała księga --narazie po jednym kwartale ;
    1)-PO-prąd-20% w górę bo za dwa atomy w cząst. CO2 też należy zapłacić-frajerzy, taka rozrzutność !
    2)-PO-gaz-30% w górę,
    3)-PO-LPG-akcyza,
    4)-PO-CNG-akcyza,
    5)-PO-woda-w górę,
    6)-PO-kredyty-w górę,
    7)-PO-bilety-w górę,
    8)-PO-czynsze w górę,
    9)-PO-wywóz śmieci,

    Odpowiedz
  • wojtek(2008-12-08 11:30) Zgłoś naruszenie 00

    Jaki jest efekt działania Ustawy o ochronie praw lokatorów …?
    Ano taki że niewielu jest zainteresowanych w budowę domów na wynajem.
    A mało lokali przy dużym popycie to - ...zagadka?? - wysoki czynsz.
    I żadne ograniczenia ustawowe (a w ww Ustawie jest tego ze dwie strony) tego nie zmienią.
    Te ceny dyktuje rynek i stosunek popytu do podaży – to takie proste.
    Im bardziej sejm będzie udziwniał prawo najmu tym bardziej ceny czynszu będą szły w górę.
    Ustawa powinna zmienić nazwę na „ Ustawa o ochronie praw kamieniczników” bo eliminuje potencjalną konkurencję już na etapie rozważań w co zainwestować.
    No cóż – jak mawia klasyk – ciemny lud to kupi.

    Odpowiedz
  • ZET(2008-05-18 07:53) Zgłoś naruszenie 00

    Chciałbym się dowiedzieć skąd sie bierze ograniczenie czynszu do 3% wartości odtworzeniowej podawanej przez wojewodów ? Może Pani redaktor wyjasni ?
    jakie koszty są w tych 3% ujete które potrzebne są na utrzymanie eksploatacji mieszkania - bo tak trzeba chyba rozumieć to ograniczenie.
    3% pojawiło sie w 1994r w ustawie i do dziś wszystkie zmiany małpują tą wartość bez analizy - czy jest ona wystarczajaca do eksploatacji mieszkania czy nie. Nikt nie wie co za koszty są w tej wartości - może wie Pani Blida - która bo za jej rządów została ta wartość ustalona ale juz od niej sie nie dowiemu.
    Ponadto co to jest wartośc odtworzeniowa 1 m2 pow. mieszklanej ?
    Jest ona prawie o połowę mniejsz od wartości cen mieszkań na rynku - kto dziś kupi za 3000 zł /m2 mieszkania? czyli oszukiwanie ludzi przez prawo
    Może GP wyjasni te niejasnośći - ????????

    Odpowiedz
  • iksiński(2008-05-18 08:06) Zgłoś naruszenie 00

    To że wszystkie materiały i energia idą w górę to nie wina Tuska - radzę wziąść sie za naukę i postudiować ekonomię - w tego przedmiotu kto to zarzuca rzadowi podwyżki to pała To światowa tendencja
    A ustalanie czynszy to oczywista bzdura - może wreszcie ktoś madry się znajdzie i coś zmieni. Mieszkania to towar bo wytwarzają je ludzie i ci za darmo nie chcą pracować - a kto ma za to płacić ? Piekarze nie rozdaja chleba, rzeżnicy kiełbasy a dlaczego maja byc rozdawane mieszknia a jak tak to kto za nie ma płacić. A utrzymanie budynku tez kosztuje, sprzątanie, podatki, remontu dachu. instalacji i td. Obecnie ocieplenie, kontrole co raz to nowe.
    Dlacego pisze sie o czynszach a nie o utrzymani budynków ile to kosztuje i kosztach budowy. Kto ma za to płacic.
    Ekonomia to nauka - w Polsce powinna byc wprowadzona do szkół może by było lepiej

    Odpowiedz
  • bonia 61(2008-05-21 10:40) Zgłoś naruszenie 00

    A czy czystą bzdurą jest robienie remontu w wynajmowanym mieszkaniu ( centralne ogrzewanie, wymiana podłogi, doprowadzenie wody bieżącej,bieżące utrzymanie, nie mówiąc o sprzątaniu klatki schodowej i posesji włącznie z koszeniem trawy i grabieniem liści) a właścicielka powie że czynsz jest mały bo ona nie ma z tego tytułu zysku na przyzwoitym poziomie.Od 10 lat zrobiła remont ( pobieżny ) dachu i doprowadziła kanalizację do budynku.

    Odpowiedz
  • gość(2008-06-23 23:12) Zgłoś naruszenie 00

    Popieram wypowiedz Iksińskiego.Mam podobne danie na ten temat!!!!!.
    Pozdrawiam!

    Odpowiedz
  • sonia(2008-08-07 16:01) Zgłoś naruszenie 00

    przez 60 lat mieszkam w prywatnej kamiennicy za pieniądze włożone w remonty mieszkania miała bym mieszkanie ale nikt mi nie powiedział że to jest własność prywatna .Przydziałł Urząd Miasta Kraków Lokatorzy zostali nabici w butelkę.Nie mogą wykupić mieszkania Muszą tylko płacić coraz wyższe czynszeObecnie 9,80 za metr kw.Jak długo będą nas gnębili

    Odpowiedz
  • basia(2008-09-16 19:33) Zgłoś naruszenie 00

    dzisiaj dostałam pismo o podwyżce czynszu prawie o 100%, co mam robić?

    Odpowiedz
  • godart pr(2008-10-08 23:15) Zgłoś naruszenie 00

    Witam
    Mieszkam w prywatnej czynszówce i nie życzę nikomu! Właściciel palma totalna ,ludzie wywalili masę kasy na remonty mieszkań a on stale kombinuje jak podnieść czynsz, nic nie robi ..bo to mu się nie opłaca ,probuje remontem dachu obarczyć lokatorów tj 400tys zł na 11.rodzin, potem remont klatki i elewacji /drogo bo to zabytek/! Facet bogaty spólka Z.O.O ,kupa nieruchomości w POLSCE! mOWI ,ŻE KAMIENICA MUSI PRZYNOSIĆ ZYSKI BO JEGO INTERESUJE KASA A NIE LUDZIE! Przez cały rok płacimy za c.o ,ktore jest w kamienicy a teraz przed zimą nie chce palić i jeszcze podnosi c.o o 100%! mieszkania ztytułami prawnymi po kwaterunkowe .kamienica kupiona w niejasnych okolicznościach !stracę 20 tys ,ktore włożylem w mieszkanie , a teraz to tracę bo nikt mi tego nie zwroci ,właściciel stwierdził ,że chętnie by wszystkich wywalił ,żeby mogl wynajwować studentom , .powiedzmy pokój za 300ZŁ .nigdy więcej mieszkania w prywatnych kamienicach! POLACY BIERŻCIE KREDYTY I NA SWOJE walić właścicieli

    Odpowiedz
  • bonia61(2008-12-08 11:09) Zgłoś naruszenie 00

    Do Soni .Ja płacę teraz 10zł/m2, ale w przeszłym roku będzie sprawa o eksmisję, bo szanowni państwo uważają że za mało jeszcze płacimy.chcą sprzedać tę ruinę poszukaj w necie " kamienica grodzisk mazowiecki".Tę kasę co wsadziliśmy w remonty to już pewnie szlag trafi, a lokatorów tej kamienicy koniecznie chcą się właściciele pozbyć.na nasz koszt zrobili kanalizację i ogrodzenie posesji.My zadbaliśmy o zieleń i wnętrze budynku.nie wspominając nowych okien i wody bieżącej którą doprowadziliśmy sami. Pozdrawiam

    Odpowiedz
  • lokator - rozumiejący problem(2012-02-29 15:30) Zgłoś naruszenie 00

    Popieram! Lokatorzy kwaterunkowi - na swoje albo do mieszkań komunalnych- dotowanych z budżetu. Właściciel któremu zwrócono ruinę - nie jest instytucją prawnie zobligowaną do utrzymywania budynków z komunalnymi lokatorami za własne zaoszczędzone pieniądze. Lokatorzy nie chca zrozumieć że utrzymanie kamienicy to duzy koszt - i czynsze musza te koszty pokrywać - a nie kieszeń właściciela. Trzeba zrozumieć obie strony - właściciel to też człowiek i rozumiejąc problem lokatorów - nie można obwiniać właściciela za wieloletnie błędy polityki mieszkaniowej prowadzonej przez Państwo!!!

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane