« Powrót do artykułu

Rowerzyści będą musieli się zatrzymać - nawet gdy mają zielone światło

Posłowie pracują nad zmianami przepisów ruchu drogowego dotyczącymi rowerzystów - informuje "Gazeta Wyborcza".

Rowerzyści

żródło: ShutterStock

Rowerzyści

statystyki

Komentarze (16)

  • exa(2012-11-15 16:56) Zgłoś naruszenie 00

    Oj ! Fix rozmarzyłam się piszesz takie rzeczy nierzeczywiste ;a w naszym kraju
    ;2km drogi rowerowej urywją sięw najbardziej niebezpieczym miejscu,
    jeśli już jest to najczęściej z kostki brukowej, pół biedy jeśli jest równa bo w niektórych miejscach przypomina drogę z "kocich łbów " albo droga rowerowa to porostu namalowane białą farbą dwa pasy na chodniku o przepisach nie ma co mówić bo wymyślają je matoły które rowery widzą na wystawie

    Odpowiedz
  • Emeryt(2012-11-15 15:47) Zgłoś naruszenie 00

    To taka jedna pani posłanka od bubli z nawet pasującym nazwiskiem Bublewicz jest autorką tych idiotyzmów. Zatem drodzy wyborcy. W następnych wyborach tej pani dajcie kopa, żeby wylądowała na śmietniku historii.

    Odpowiedz
  • exa(2012-11-15 15:51) Zgłoś naruszenie 00

    A czy kierowcy też będą musieli się zatrzymywać , nawet gdy będzie zielone światło? Czego ci debile w sejmie nie wymyślą , oni są w stanie zrujnować wszystko do czego się dotkną.

    Odpowiedz
  • M(2012-11-15 17:49) Zgłoś naruszenie 00

    Rowerzysta, który zobaczy samochód wymuszający na nim pierwszeństwo będzie musiał ustąpić(tak to powinno brzmieć). Tak właśnie było wcześniej, teraz powoli acz sukcesywnie się to zmienia w mentalności kierowców. Od wielu lat jeżdżę rowerem i widzę te zmiany na lepsze i NIE PRÓBUJĘ WJEŻDŻAĆ NA JEZDNIĘ KIEDY KIEROWCA SAMOCHODU MI NA TO NIE POZWOLI !!!Odkąd są nowe przepisy kierowcy stali się bardziej uprzejmi i nie zajeżdżają mi drogi! Jaki jest sens zmieniać coś co się w pełni sprawdza, reszta to kwestia doświadczenia każdego kierowcy.

    Odpowiedz
  • t105n(2012-11-15 08:45) Zgłoś naruszenie 00

    Kierowcy samochodów nie przestrzegają przepisów i nie uważają na innych - to trzeba zmienić prawo tak, aby robili to zgodnie z prawem. Zgroza!!!

    Odpowiedz
  • Obkuty(2012-11-15 16:35) Zgłoś naruszenie 00

    A swoją drogą... Jaki kontrast intelektualny, pomiędzy treścią artykułu , a wpisami internautów np. fixa.Tylko, że przyczyną artykułu są wybrańcy narodu, a autor wpisu to zwykły, zorientowany w Europie obywatel.

    Ciemnota zaścianka widoczna z artykułu i wpis obywatela wolnego świata.Tak to należy określić.

    Rowerzyści, spotykajmy się na innych forach, bo tutaj trudno zdzierżyć.

    Odpowiedz
  • "Gazeta Wyborcza"(2012-11-15 09:04) Zgłoś naruszenie 00

    kto czyta jeszcze te komunistyczne wymiociny?

    Odpowiedz
  • Obkuty(2012-11-15 12:37) Zgłoś naruszenie 00

    Do Fix. To prawdziwe science-fiction w Polsce. A wiem o czym mówię, bo bardzo lubię książki science-fiction i chyba jestem w nich ekspertem :)))
    Fix pisz więcej i wielkie dzięki za ten tekst.Jest doskonały.Pozdrawiam z Poznania.:))))))))

    Odpowiedz
  • lutek(2012-11-15 12:40) Zgłoś naruszenie 00

    FIX przeciez Polska to dziki kraj.. u nas sie buduje kosciolki, rozstrzasa trotyl i inne bzdury smolenskie od lat, interesuje sie matka Madzi, i cala gama malo potrzebnych normalnemu czlowiekowi bzdur ... Za to normalne spoleczenstwa ulatwiaja sobie zycie j/w

    Odpowiedz
  • Michał(2012-11-15 09:32) Zgłoś naruszenie 00

    Ja mam zielone, kierowca ma kierunkowskaz i obaj stoimy jak te kołki patrząc na siebie i czekamy co zrobi druga strona. Brawo! Genialny pomysł!

    Odpowiedz
  • Piotr(2012-11-15 09:20) Zgłoś naruszenie 00

    Coś niesamowitego, to pieszy na zielonym świetle również będzie musiał przepuścić skręcający samochód? W całej UE to kierowca jest w pełni odpowiedzialny za spowodowanie kolizji z rowerzystą podczas skrętu w prawo, przecinając ścieżkę rowerową! Natychmiast należałoby zlikwidować te zielone strzałki do skrętu warunkowego, którą to kierowcy nieznający kodeksu drogowego traktują na równi z zielonym światłem, niektórzy ignorują w ten sposób zarówno pieszych jak i rowerzystów wymuszając pierwszeństwo.
    A innym, kto wie czy nie głównym powodem zwiększonej wypadkowości przede wszystkim z rowerzystami i pieszymi jest ich nieodpowiednie dostrzeżenie w czasie z powodu OPÓŹNIONEGO czasu reakcji spowodowane totalnym OGŁUPIENIEM zaświeconymi światłami mijania w ciągu dnia! Ten przepis byłby przede wszystkim do natychmiastowego zniesienia!
    Pan Jarmuziewicz od lat jako totalny ignorant w komisji d/s bezpieczeństwa ruchu drogowego do NATYCHMIASTOWEJ WYMIANY - Panie PREMIERZE!

    Odpowiedz
  • czublandia(2012-11-15 09:30) Zgłoś naruszenie 00

    Najlepiej zakazać jazdy rowerem i połączyć z zakazem ich sprzedaży i importu na teren RP. Będzie na pewno mniej wypadków. Kierowcom natomiast nalezy pozwolić na nie stosowanie się do przepisów ruchu drogowego, w tym pozwolić na rozjeżdżanie pieszych na chodnikach. Fajnie się tu dzieje.

    Odpowiedz
  • Fix(2012-11-15 09:37) Zgłoś naruszenie 00

    Niewątpliwie Polska to jeszcze dziki kraj w porównaniu np. z Danią.

    Zachęcam do zapoznanie się z duńskim rozwiązaniami drogowym z zakresu transportu rowerowego.

    Kopenhaga liczy około 500 tys. mieszkańców (aglomeracja 1,1 mln).
    System tras rowerowych obejmuje całe miasto i składa się z ok. 400 km dróg rowerowych, pasów rowerowych w jezdni i zielonych dróg typu greenway.

    W 2010 roku 35% mieszkańców używało roweru jako środka transportu do pracy lub szkoły.
    Jednak władze miasta stawiają sobie za cel, aby do 2015 roku ilość podróży rowerowych zwiększyła się do 50%.
    Ważną sprawą jest również zmniejszenie o 50% liczby wypadków z udziałem rowerzystów (w 2010 roku wydarzyły się w Kopenhadze 92 wypadki z udziałem rowerzystów).

    Systematycznie badane są również zwyczaje rowerzystów, ich struktura wiekowa i płciowa oraz preferencje, którymi kierowali się przy wyborze roweru.

    Z badań wynika, że mieszkańcy stolicy Danii podróżują rowerami po mieście ponieważ jest szybciej (55%), wygodniej (33%), mają zapewniony ruch (32%) i oszczędzają pieniądze (29%).
    21% wskazało, że poranna jazda na rowerze to dobry początek dnia.

    Poruszanie się rowerem po Kopenhadze jest rzeczywiście wygodne i szybkie.
    Kierowcy samochodów są uprzejmi, piesi nie chodzą po drogach rowerowych, rowerzyści sygnalizują manewry poprzez wystawianie dłoni. Sieć dróg i pasów rowerowych jest bardzo czytelna i nawet podczas remontów ulic wyznaczane są wygodne przejazdy dla rowerzystów.
    Widok elegancko ubranych kobiet i mężczyzn jadących do pracy na rowerze nikogo nie dziwi, stąd zapewne niesamowita popularność rowerowego blogu Copenhagencyclechic.


    Rowerowa Kopenhaga naprawdę robi wrażenie!

    Kopenhaga to miasto przyjazne rowerom - tej tezy chyba nie trzeba udowadniać.
    Ale drogi rowerowe buduje się także u nas.
    Co zatem sprawia, że Kopenhaga jest tak bardzo inna od polskich miast?
    Że jest wyjątkowa.

    Kopenhaga stawia nie tylko na oczywistości w stylu stojaków, kontrapasów, czy dróg rowerowych.
    Miasto tworzy własne innowacje w infrastrukturze rowerowej.
    Stąd na niektórych skrzyżowaniach znaleźć można np. podpórki pod nogę, by rowerzysta nie musiał schodzić z roweru podczas oczekiwania na zielone.

    Napis głosi: "Hej Cyklisto! Oprzyj tutaj nogę. I dzięki, że jeździsz rowerem!"

    Przy niektórych ulicach znajdziemy też miejskie kompresory do pompowania rowerowych kół.
    Korzystanie z nich jest oczywiście darmowe.

    Miasto udostępnia też mieszkańcom i turystom darmowe rowery.
    Czekają sobie nieprzypięte w różnych częściach Kopenhagi.
    Można nimi jeździć na pewnym obszarze miasta, a po jeździe po prostu zostawić gdziekolwiek.
    Nie ma stacji dokujących, zapisów, opłat, ani kart dostępu.
    Ponieważ rowery czasem giną, co roku dokupowana jest pewna ich ilość.
    Kopenhaskie władze bezczelnie twierdzą, że to i tak się opłaca.

    Biało-zielony znak oznacza, że jesteśmy na jednej z dróg rowerowych z zielona falą w sygnalizacji.
    Jeżeli jedziemy taką drogą w godzinach szczytu (z rana w kierunku centrum, po południu w przeciwną stronę), to jadąc z prędkością 20 km/h nie zobaczymy na swojej drodze ani jednego czerwonego światła.

    Prawdziwe mistrzostwo świata to jednak dopiero stacja metra w centrum miasta.
    Nie, nie chodzi nam wcale o parking rowerowy na niej - to akurat norma.

    Urząd Miasta Kopenhagi chwali się, że źle parkującym pod tą stacją rowerzystom służby miejskie przestawiają rowery.
    Aby jednak rowerzysta nie obraził się, że musi szukać roweru, jednocześnie pracownik urzędu naoliwi mu łańcuch, dopompuje koła i zostawi kartkę z prośbą, by dalej jeździł rowerem.

    Odpowiedz
  • aa(2012-11-15 10:33) Zgłoś naruszenie 00

    Nie da się uregulować braku zdrowego rozsądku - zarówno rowerzysta (poruszający się szybko i średnio widoczny) jak i kierowca powinni zwolnić i zachować szczególną ostrożność.
    Stać na zielonym to bezsens - może jeszcze powinni zejść z roweru i przenieść go na plecach ??

    Odpowiedz
  • Piotr - aktywny cyklista(2012-11-19 11:00) Zgłoś naruszenie 00

    "...rowerzysta, który zobaczy samochód zmieniający kierunek jazdy..." Czy to jest prawnicze sformułowanie. Jak na gazetę prawną mogliście się lepiej postarać. Kierowcy samochodów nie radzą sobie ze zrozumieniem przepisów? Zmieńcie je jeszcze kilka razy to na pewno pomoże. Zresztą obecnie już istnieje przepis, który nakazuje kierującemu pojazdem podczas zbliżania się do skrzyżowania zachować szczególną ostrożność oraz zaniechania wjazdu jeśli inny użytkownik mógłby zachować się niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Myślę, że rowerzyści mogli by zapoznać się z tym co już istnieje.

    Odpowiedz
  • zybi(2013-01-26 14:20) Zgłoś naruszenie 00

    jestem kierowca z 48 letnim stazem objechalem samochodami europe afryke czesc azji nie spodkalem sie ztakim balagamem transportowym jaki notujemy zchwila dojscia do wladzy pseldo-fachowcow w tej dziedzinie te zmiany w sposobie szkolenia kierowcow,egzaminach,przepisach dla rowerzystow,przepisach dla kerujacych pojazdami,fotoradarami itp.komprimituja nas i jednoczesnie osmieszaja autorow tych rewelacji

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!