Spółdzielcy płacą za niegospodarność zarządów

autor: Adam Makosz21.10.2008, 03:00; Aktualizacja: 21.10.2008, 10:00

Członkowie muszą płacić za utrzymanie wind, media i modernizację, nawet jeśli z nich nie korzystają. Spółdzielca ma prawo do wyliczenia mu elementów czynszu i kalkulacji wysokości stawki eksploatacyjnej. Zarząd powinien poinformować o podwyżce opłat co najmniej 14 dni przed upływem terminu do ich wniesienia.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:GP
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (34)

  • Anna Pisula(2009-05-12 14:37) Zgłoś naruszenie 00

    Przykro mi, gdy czytam o wieżowcach. Mieszkam wlaśnie w wiezowcu "Osiedle Mlodych" w Poznaniu. Płacę niesamowite koszty w 126 mieszkaniowym budynku: prawie 5zł (4,83m) kosztów eksploatacyjnych. Nie sądze wiec, aby ktoś doplacal do moich wind. W wieżowcu jest 16 pięter, każde piętro, oprócz oczywiście kosztów wlasnych, co miesiąc odprowadza ok.2000zl, czyli cały wieżowiec placi ok.30.000 miesiąc w miesiąc kosztów eksploatacyjnych.A myślalam, że w wielorodzinnym bloku powinno być taniej...

    Odpowiedz
  • ire(2009-05-06 08:23) Zgłoś naruszenie 00

    Sp licza co mc fundusz remontowy i oplaty admnistracij tj 130 zl mc a nic niema korzysci dla lokatrow admnistracje trzeba zlikwidowac a fundusze zbierac jak w danym budynku przeprowadza sie remont bo to oszukuja lokatorow

    Odpowiedz
  • gosc(2009-02-04 09:04) Zgłoś naruszenie 00

    Moim zdaniem to powinno sie zmienic aby SP mieszkaniowe nie zatrudniali administracij orz wielu innych osób np dozorca ma pełny etat co powonno sie zmienic np na emeryturz lub rencista lub umowa zlecenia a co do administracij to niech zaloza wlasne firmy Mieszkaniec powinien miec prawo wyboru co do uslugi i na podstwie rachunku SP powinna rozdzielic wydane koszt Malowanie i ocieplenie jezeli konieczne wtedy zebrac na remont a nie co miesiąc i nic nie robic ocieplenie to nic nie daje to tak jak wykladzina na brudną podloge

    Odpowiedz
  • Spółdzielca.(2009-01-30 22:52) Zgłoś naruszenie 00

    Zgadzam się z przedmócami, autor odwalił trochę lipę.
    Większość mediów jest opomiarowana /woda,światło,gaz, ogrzewanie/, parter i ostatnie piętro mają ulgi w ogrzewaniu i do 2 piętra nie płaci się za windę. Za media nieopomiarowane płaci się z m2. Problemem są niepłacący czynszu, w moim bloku na dzień dzisiejszy jest to prawie 20%, a sprawy eksmisji ciągną się latami.

    Odpowiedz
  • salowa(2009-01-01 09:23) Zgłoś naruszenie 00

    Dlaczego spółdzielnie przeznaczają pieniądze spółdzielców na działalność kulturalno oświatową. Emeryci i renciści, którzy mają parę groszy po opłaceniu opłat jeszcze są ograbieni o parę złotych miesięcznie na cele z których nie korzystają.

    Odpowiedz
  • spółdzielca ze Szczecina(2008-12-05 11:34) Zgłoś naruszenie 00

    Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych jest fikcją aby finansowac mafie spółdzielni . W kraju demokratycznym który posiada Konstytucje nie ma definicji aby spółdzielcy płacili solidarnie za wszystkich, którzy nie czerpią korzysci z ww. spółdzielni . Każdy obywatel ma obowiazek opłacic koszty poniesione w swoim mieszkaniu . A co dzieje się kiedy spłacamy zadłuzenie za zacjągane kredyty przez prezesów - utajnione o których nic nie wiemy a właśnie są to obciązenia dodatkowe tzn. solitarne opłaty za winde z której nie korzystamy zawyża SM. koszty dociepleń ,koszty zuzycia wody (opłaty ryczałtowe ) , Koszty mafijne energii cieplnej tj. C.O.itp.

    Wszyscy wiemy jak działaja spółdzielni i nie ma siły aby obalic ten system - i parlamentarzysci nie widzą w tym nic złego .
    Dlatego sprawa powinna byc skierowana do ETPC w Strasburgu o naruszeniu prawa człowieka .
    Ja osobiscie już tak zrobiłam i mam nadzieje że Rada Europy. podejmie porozumienie z naszym RZĄDEM.

    Odpowiedz
  • Piotr(2008-10-24 08:57) Zgłoś naruszenie 00

    Solidaryzm spódzielczy- a co to takiego jest- byc może chodzi o to ze po nowelizacji prawa spódzielczego ( celowo mała litera) umozliwia wykup mieszkania za 3,50 PLN kiedy inni placili ciezkie pieniadze.

    Odpowiedz
  • kaska(2008-10-23 07:24) Zgłoś naruszenie 00

    Podsumowanie
    Artykuł mało merytoryczny bardziej propagandowy . Może w zamyśle było to sprowokowanie do wystąpień. Sprawy spółdzilecze wymagają rozważnego pozbawionego propagandy rozwiązania a dyskusje powinnna podjąć gazeta prawna po wyroku trybunału konstytucyjnego.

    Odpowiedz
  • bb(2008-10-22 22:23) Zgłoś naruszenie 00

    W moim TBS ogrzewanie rozliczano wg liczników na wodę (płaciło się za przepływającą w kaloryferach wodę! bez względu na jej ciepłotę). Niektórzy po pierwszym sezonie, mimo że płacili za ogrzewanie co miesiąc ryczałtowo z czynszem (do czasu rozliczenia licznika po sezonie), musieli dopłacać za ogrzewanie po 2 - 3 tysiące (przy metrażu 45,5 m kwadratowego). To jest dopiero absurd!

    Odpowiedz
  • piotrb(2008-10-22 20:21) Zgłoś naruszenie 00

    do 21 _ zrozumiałe jak najbardziej, ale słowa czynsz nie znajdziemy w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych z prostego powodu, czynsz płaci najemca mieszkania a nie członek spółdzielni czy właściciel lokalu niebędący członkiem spółdzielni (np. rezygnacja z członkowstwa). W mojej ocenie określenia w <Gazecie prawnej> powninny być właściwe, zgodne z zapiasmi ustawy ww. Prestiż zobowiązuje. Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  • spóldzielca(2008-10-22 20:14) Zgłoś naruszenie 00

    autor nie ma pojęcia o czym pisze! Od autorów w gazecie prawnej należałoby wymagać elementarnej znajmości prawa ta propagandówka przypomina mi trybunę ludu za najgorszych czasów.

    Odpowiedz
  • Kaska(2008-10-22 13:40) Zgłoś naruszenie 00

    Dziękuje za poparcie wyrażanych przeze mnie poglądów w sprawach spółdzielczych.
    Poziom niestety słaby i stronniczy bo w artykule związanym "winda do absurdu" porusza się temat gospodarnośc i rzetelności rozliczeń w oderwaniu od życia. Poziom dokładności rozliczena można sprowadzić bardzo daleko ale koszty mogą okazać się wyższe niż efekty. Popieram maria , doc i kasia. Jako przykład błednego rozumowania dam podzielniki cieplne na kaloryferach. Strona rzeczywista - niektórzy kombinują (uszkadzanie , wymiana kaloryferów i nnne sposoby). Inni przykręcają a wtedy dogrzewają ich sąsiedzi przez ścianę.
    Strona finansowa - i tak zawsze opłata stała jest powyżej 50% kosztów + koszty podzielników (+ ich wymiany) + koszty rozliczenia ogrzewania.
    Szwedzi uznali że najprostszym i najtańszym rozwiążaniem jest rozliczać CO na m2 - czyli ryczałt co wielu uzna za niesprawiedliwe.
    Potrzebne są kompromisy które powinna promować gazety a nie dezinformować.

    Odpowiedz
  • doc(2008-10-21 23:33) Zgłoś naruszenie 00

    Ale mi dogłębna analiza (sic!), ciekawe jak można zaoszczędzić kilkaset złotych miesięcznie na eksploatacj? chyba w ogóle likwidując wszystkie opłaty ! Pracując w administracji publicznej i kontaktując się z Gazetą zawsze miałem wysoką opinię o dziennikarzach Gazety Prawnej, dlatego też ten idiotyczny i populistyczny tekst (chyba autor dosłownie i bezkrytycznie przejmuje koncepcje, które jakiś czas temu na nieszczęście urodziuły się w głowach polityków PIS) traktuję jako wyjątek od reguły. Trudno z tym zresztą racjonalnie polemizowac - Pan Makosz chyba traktuje dom wolnostojący na równi z budownictwem wielorodzinnym które z definicji musi opierac się na pewnej solidarności mieszkańców - to samo dotyczy zresztą wspólnot. To może niech mieszkańcy górnych pięter nie płacą za schody? w końcu mając windę wcale z nich nie korzystają?

    Odpowiedz
  • maria(2008-10-21 23:08) Zgłoś naruszenie 00

    po raz kolejny autor nie wykazał się znajomościa tematu, powierzchownie potraktowane przepisy. Wydawałoby się, że na łamach takiego dziennika znajdzie sie profesjonalne wyjasnienia, a tu niestety...ogólniki, naprawdę, przydałoby się więcej dystansu, bo tendencyjność za bardzo do pana przylgnie...

    Odpowiedz
  • rrr(2008-10-21 22:45) Zgłoś naruszenie 00

    do 19...dla kogo nie profesjonalne?...bo dla spółdzielców zrozumiałe,właściwie dla każdego polaka

    Odpowiedz
  • krasula(2008-10-21 21:07) Zgłoś naruszenie 00

    Pawlak -a jak by Ci Unia kazała się ci powiesić to też byś to zrobił, zapewne tak ,bo ty realizujesz jej wymysły!I rozlicz się z 5-ciu komputerów, za które nie zapłaciłeś na początku lat 90-tych

    Odpowiedz
  • piotrb(2008-10-21 21:04) Zgłoś naruszenie 00

    użycie słowa czynsz w artykule jest nieprofesionalne, ten błąd powielają później członkowie spółdzielni i nie tylko.

    Odpowiedz
  • Do 16 i innych -- powiem to tak(2008-10-21 16:13) Zgłoś naruszenie 00

    -mój szef jak nie wie jak się wytłumaczyć to mówi ,ze tak mu góra kazała. Ja wiedziałem ,ze z ta Unia taka sama gadka będzie. Przecież Unie tworzą nasi POsłowie a nie UNIA. No i jeszcze jedno--Unia też każe godziwie płacić i co ? płacom polakom tak godziwie ,czy polski rząd realizuje z taka gorliwością tą dyrektywę?Otóż teraz wszystko co złe to będzie wymysł Unii a co dobre to polski rząd.
    Pawlak -a jak by Ci Unia kazała się ci powiesić to też byś to zrobił, zapewne tak ,bo ty realizujesz jej wymysły!

    Odpowiedz
  • Observer(2008-10-21 14:10) Zgłoś naruszenie 00

    Spółdzielczość mieszkaniowa to totalna fikcja tej idei. To niewolnictwo mieszkaniowe sprytnie wymyślone przez komunistów, którzy zmusili ludzi, chcących mieszkać w przyzwoitych i możliwie nowoczesnych mieszkaniach, do zapisywania się do spółdzielni. Powstały molochy wyjęte spod prawa, kupczące mieszkaniami (dobro stale trudno osiągalne) dla wpływowych VIP-ów i ochraniających to bagno prawników. Tak jak działacze sportowi, prezesi spółdzielni są praktycznie nieusuwalni i każdy rząd boi sie ruszyć ten temat.
    Co do drugiego wątku, to ciągle opłaca się wmawiać miastowym, że na wsi jest bieda i muszą dopłacać ich mieszkańcom do wszystkiego. Bieda jest także w miastach i jakoś o niej mało słychać. Za to mieszkaniec wsi jest z politycznej definicji biedakiem. Taka sytuacja może i była, ale dziesiątki lat temu. I tu żaden rząd nie podejmie tego tematu, bo to za duże ryzyko polityczne. Płaćcie więc mieszczuchy!

    Odpowiedz
  • wjw(2008-10-21 11:48) Zgłoś naruszenie 00

    CO2 to jakaś kolejna paranoja urzędników Unii. Chodzi tylko o nabijanie kabzy koncernom, cwaniakom no i KE. Ciekawe kiedy Unia wymyśli limity CO2 dla obywateli unii w której przecież każdy wydala bez przerwy CO2 ? Czy będzie można wtedy też handlować limitami ? Mogli by emeryci dorobić do emerytury. A gdzie się podziała tak modna niedawno jeszcze dziura ozonowa ? Czyżby zniknęła ?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane