BIK musi dowiedzieć się niezwłocznie o spłacie kredytu

autor: Małgorzata Kryszkiewicz27.09.2015, 08:00
Praktyka polegająca na dokonywaniu transferu danych w cyklach miesięcznych bez możliwości częstego, niezwłocznego przekazywania tych, które dotyczą wyłącznie wykonanych już zobowiązań, stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów

Praktyka polegająca na dokonywaniu transferu danych w cyklach miesięcznych bez możliwości częstego, niezwłocznego przekazywania tych, które dotyczą wyłącznie wykonanych już zobowiązań, stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentówźródło: ShutterStock

Przekazywanie do Biura Informacji Kredytowej jedynie raz w miesiącu danych o wygaśnięciu zobowiązań kredytobiorców narusza zbiorowe interesy konsumentów.

TEZA Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów można uznać zaniechanie niezwłocznego przekazywania do Biura Informacji Kredytowej (BIK) danych o wygaśnięciu zobowiązań kredytobiorców będącym konsumentami.

STAN FAKTYCZNY Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie stosowania przez bank praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Bank nie przekazywał bezzwłocznie do BIK informacji o wygaśnięciu zobowiązania kredytobiorców będących konsumentami. Informacje były przekazywane wraz z tzw. wsadami informacyjnymi, jakie bank co miesiąc przesyłał do BIK.

Prezes UOKiK uznał, że takie działanie banku narusza zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na niego karę pieniężną. Bank odwołał się do sądu.

UZASADNIENIE Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie. Podkreślił, że nie zamierza kwestionować podejmowanych przez banki działań zmierzających do optymalizowania, a przede wszystkim przyspieszenia obiegu informacji niezbędnych do dokonania oceny wiarygodności podmiotów ubiegających się o udzielenie kredytu.

Z tego względu z aprobatą odniósł się do inicjatywy podjętej przez banki oraz Związek Banków Polski, a polegającej na powołaniu Biura Informacji Kredytowej. Jednocześnie podkreślił, że działania te nie mogą być kreowane w sposób, który mógłby w rezultacie prowadzić do naruszenia jakichkolwiek interesów konsumentów.


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • StAAbrA(2015-09-27 09:11) Zgłoś naruszenie 00

    Przede wszystkim , BIK powiadomiony o szwindlu bankowym - o prowadzeniu konta byłego klienta
    bez jego wiedzy i zgody , na przykład , i naliczaniu opłat z tytułu tej fikcji - powinien natychmiast skreślić poszkodowanego z listy "dłużników" .
    Jeśli tego nie robi , to kolaboruje z mafią bankową w złodziejskim procederze .
    Pomijam tu oczywistą kolaborację rządu i sejmu .

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane