W ocenie NRA konstrukcja taka jest jednak nieprawidłowa. A to choćby dlatego, że „projektowana postać (treść) decyzji o warunkach zabudowy nie miałaby charakteru decyzji administracyjnej w rozumieniu przepisów ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego” – zauważa rada.
Przypomina, że decyzja administracyjna jest władczym, jednostronnym oświadczeniem woli organu administracji publicznej opartym na przepisach prawa administracyjnego, określającym sytuację prawną konkretnie wskazanego adresata (strony) w indywidualnie oznaczonej sprawie. Powyższe wymogi spełnia obecna wuzetka.
Zaproponowana redakcja natomiast – mimo formalnych pozorów – doprowadziłaby do tego, że decyzja nie załatwiałaby sprawy administracyjnej, lecz stanowiła jedynie informację o potencjalnym sposobie zagospodarowania i korzystania z terenu. Straciłaby zatem charakter aktu indywidualno-konkretnego, tj. konkretyzującego prawa i obowiązki jednostki. Stanowisko zajęte w takim akcie co do potencjalnego sposobu zagospodarowania i korzystania z terenu nie spełniałoby więc materialnych kryteriów decyzji administracyjnej w rozumieniu art. 104 k.p.a.
„Decyzja nie może być informacją (aktem wiedzy) organu. To z posiadanych przez organ informacji powinno wynikać jego władcze oświadczenie woli” – akcentuje w swym piśmie NRA.
Postuluje, aby zmiana art. 59 ustawy szła w tym kierunku, aby w przypadkach, w których decyzja o warunkach zabudowy będzie miała zastosowanie, instytucja ta miała charakter merytorycznej decyzji administracyjnej, tj. zawierała rozstrzygnięcie w indywidualnie oznaczonej sprawie i odnosiła się do konkretnego zamiaru inwestycyjnego inwestora.
„Decyzja o warunkach zabudowy musi stanowić odpowiedź organu na skonkretyzowany we wniosku zamiar inwestora, a nie informację o potencjalnym sposobie zagospodarowania i korzystania z terenu” – przypominają przedstawiciele samorządu adwokackiego.

Etap legislacyjny

Projekt ustawy po konsultacjach społecznych