Chociaż większość firm prawniczych zdaje sobie sprawę, że media społecznościowe to dziś skuteczny kanał do promowania się i prezentowania potencjalnym klientom, to większość z nich nadal nie ma nawet własnego profilu na Facebooku czy Twitterze – wynika z sondażu na temat wykorzystywania portali społecznościowych przez kancelarie, który przeprowadziła agencja PR Jaffe specjalizująca się w doradztwie branży prawniczej.

Z ankiet wypełnionych przez blisko 130 partnerów zarządzających w kancelariach prawnych wynika, że dwie piąte z nich entuzjastycznie podchodzi do możliwości, jakie niesie ze sobą komunikowanie się za pośrednictwem social media i lubi z nich korzystać. Niewiele mniej respondentów (35 proc.) docenia marketingową siłę serwidów takich jak Facebook czy LinkedIn oraz widzi w nich niezbędne narzędzie biznesowe, ale jednocześnie traktuje je jako zło konieczne, do którego trzeba się po prostu dostosować. Co ciekawe, taki sceptycyzm charakteryzuje zwłaszcza pokolenie czterdziestoparolatków (43 proc. z nich) i nawet ich starsi o 10-20 lat koledzy są bardziej otwarci na zakładanie kont w portalach społecznościowych.

Największą popularnością wśród prawników cieszy się serwis LinkedIn ułatwiający m.in. nawiązywanie kontaktów biznesowych i rekrutację nowych pracowników. Swoje profile ma tam już dwie trzecie kancelarii prawnych. Zwłaszcza wśród firm zatrudniających ponad 50 prawników stały się one już niemal standardem (ponad 80 proc. z nich ma konta na LinkedIn).

Z perspektywy kancelarii prawnych dużo mniejszy potencjał biznesowy ma natomiast Facebook, gdyż tylko 46 proc. z nich założyło tam swoje firmowe strony. Jeszcze mniej partnerów zarządzających uznaje, że niezbędnym narzędziem do przekazywania informacji i budowania marki jest dla nich Twitter. Jak dotąd tylko 31 proc. kancelarii prawnych dostrzegło sensowność 140-znakowej komunikacji i zaczęło prowadzić swoje twitterowe konta.

Do największych korzyści, jakie daje firmie obecność w mediach społecznościowych należy zdaniem ponad połowy ankietowanych możliwość zacieśnienia relacji z obecnymi klientami. 44 proc. z nich za główną zaletę takich portali uważa to, iż dzięki takim portalom mogą dowiedzieć się, kto poleca świadczone przez kancelarię usługi, a nowi klienci poszukujący pomocy prawnej mogą ich łatwo odnaleźć. Dla niektórych profile w social media to w pierwszej kolejności sposób na utrzymywanie kontaktów z innymi prawnikami (dotyczy to 11 proc. respondentów) bądź identyfikowanie potencjalnych klientów (6 proc.). Wciąż do rzadkości należy natomiast rekrutowanie prawników i innych pracowników poprzez media społecznościowe.