Ustawa wprowadza też m.in. jednoznaczną zasadę określania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych, zastępującą obecny niejasny system rozliczania podatku z tego tytułu. Dzięki temu przedsiębiorca nie będzie musiał szczegółowo rejestrować prywatnych wyjazdów, by później prawidłowo się rozliczyć.

Za ustawą o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej głosowało 288 posłów, przeciw 1, wstrzymało się 138 posłów.

Sejm głosował zgodnie z rekomendacjami komisji nadzwyczajnej do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji i przyjął dwie poprawki klubu parlamentarnego PSL doprecyzowujące przepisy dotyczące obowiązków statystycznych mikroprzedsiębiorców oraz Wiążącej Informacji Akcyzowej. Odrzucił natomiast wszystkie pięć poprawek klubu PiS.

Odrzucono też oba wnioski mniejszości, w tym wniosek posła niezależnego Przemysława Wiplera, która dotyczyła nakazu, by wszystkie rachunki i umowy urzędów publikować w Biuletynie Informacji Publicznej.

Tzw. czwarta transza deregulacyjna, czyli ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej zbiera w jednym miejscu kilkadziesiąt zmian w niemal 30 ustawach m.in. z zakresu ubezpieczeń społecznych, prawa pracy czy prawa podatkowego.

Cel ustawy to m.in. uproszczenie regulacji, redukcja części obowiązków informacyjnych, uściślenie niektórych zapisów budzących wątpliwości interpretacyjne, redukcja wskazanych obowiązków dokumentacyjnych, a tym samym poprawa efektywności pracy i możliwości inwestowania.

Projekt przygotowało Ministerstwo Gospodarki w konsultacjach z przedsiębiorcami. Do najważniejszych przepisów projektu eksperci zaliczyli m.in. propozycję, by pracownik, podejmując nową pracę na poprzednim stanowisku w ciągu miesiąca od rozwiązania poprzedniej umowy, mógł posługiwać się dotychczasowym orzeczeniem lekarskim.

Projekt ustawy zawiera także tzw. pakiet portowy, czyli skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO). Ma to służyć poprawie konkurencyjności polskich portów, które tracą klientów na rzecz sąsiednich Niemiec czy Holandii.

Jedna z propozycji dotyczy wprowadzenia instytucji Wiążącej Informacji Akcyzowej, która ma umożliwić uzyskanie wiążącej informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej oraz rodzaju wyrobu akcyzowego.

Resort gospodarki szacuje, że wprowadzenie zmian przyniesie przedsiębiorcom oszczędności w wysokości prawie 1 mld zł rocznie.

Ustawa wchodzi w życie z początkiem 2015 r. (PAP)

mww/ son/