Jak poinformował minister infrastruktury, 12 maja 2021 r. przekroczyliśmy półmetek prac na przekopie Mierzei Wiślanej. Podpisano już umowę na drugi etap prac, który polega przede wszystkim na udrożnieniu szlaku żeglugowego do Elbląga. Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 r., a jego budowa przebiegła zgodnie z harmonogramem.
Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja finansowana z budżetu państwa. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a pieczę nad nią sprawuje Ministerstwo Gospodarki i Żeglugi Śródlądowej. Inwestycja jednak prowadzi do wielu ograniczeń dla właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości. W celu jej realizacji uchwalono ustawę z 24 lutego 2017 r. o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (Dz.U. 2019, poz. 1073), która wskazuje narzędzia prawne ułatwiające proces pozyskania nieruchomości oraz jej ograniczenia prawa własności. Z punktu widzenia podmiotu wywłaszczanego ważna jest przede wszystkim wypłata zagwarantowanego konstytucyjnie słusznego odszkodowania.