Usługi prawne online czy direct są przyszłością i będą stanowiły element branżowej rzeczywistości. Czy tego chcemy, czy nie.

W środowisku trwa dyskusja na temat usług prawnych świadczonych drogą elektroniczną - ich jakości, rzetelności, ceny a także zagrożeń jakie, stanowią dla tradycyjnych kontaktów klient-prawnik. Zwykle są to krytyczne głosy, w których jako pierwszy argument pada dobro klienta, jakość i rzetelność świadczonej dla niego usługi. Krytyka ta jednak, podsiana jest przede wszystkim lękiem przed konkurencją na rynku, który po otwarciu zawodów prawniczych, jest mocno nasycony. A co za tym idzie obawą przed obniżeniem stawek za usługę prawną i pozbawieniem prestiżu do tej pory nobilitującego zawodu prawnika.

Czy te obawy są słuszne? Moim zdaniem nie. Rzeczą ludzką jest strach przed nowym, jednak jak pokazuje życie i doświadczenia, do zmian najłatwiej się przyzwyczaić, jeśli się na nie otworzymy, zaakceptujemy i będziemy w nich uczestniczyć. Środowisko prawnicze i tak stosunkowo długo opierało się nowym trendom i technologiom, czas już wyjść z zakurzonej szufladki i stawić czoła XXI w.

Usługi prawne online, podobnie jak inne usługi, są przyszłością i będą stanowiły element branżowej rzeczywistości. Jeśli chodzi o ich jakość, podobnie jak jakość usług świadczonych przez kancelarie stacjonarne, jest i będzie różna. Nie ma przecież gwarancji, że prawnik, który przyjął sprawę osobiście, nie popełni błędu. Dlatego tak ważne jest zapewnienie klientowi najwyższej jakości niezależnie od formy kontaktu z nim. Świadcząc byle jakie usługi, czy to w kancelarii stacjonarnej czy online, psujemy sobie reputację. Warto też zwrócić uwagę na to, że są różne sposoby świadczenia usług online.

Czym jest usługa prawna direct?

Nie chcę wydawać osądów ani na temat jakości usług świadczonych przez kancelarie stacjonarne, ani na temat dotychczasowych usług prawnych w internecie. I w jednym i w drugim przypadku zdarzają się pomyłki i sukcesy. Usługi direct są stosunkowo nowe na polskim rynku i zasadniczo różnią się od tych, które były proponowane do tej pory w polskim internecie. Jest to nieco inny od znanego dotychczas model biznesowy, popularny w Stanach Zjednoczonych, polegający na sprzedaży usług prawnych w formie pre-paid legal plan. Głównym założeniem jest, żeby klient otrzymał produkt najwyższej jakości w racjonalnej cenie. Sprawną obsługę klienta, bezpieczną komunikację pomiędzy nim, działem obsługi klienta i prawnikami zapewniają specjalnie tworzone w tym celu narzędzia telefoniczno-informatyczne. Dzięki temu, że sprawa w momencie pierwszego kontaktu klienta jest identyfikowana i przekazywana odpowiedniemu specjaliście z danej dziedziny prawa – nie ma miejsca na błąd w interpretacji. Klient może przesłać dokumenty drogą elektroniczną z wykorzystaniem specjalnie przygotowanego i spełniającego najwyższe normy zabezpieczeń konta. Konto umożliwia mu dostęp do wszystkich prowadzonych spraw, historii kontaktów z prawnikami. Wszystkie procesy są rejestrowane w specjalnie przygotowanym systemie informatycznym, co gwarantuje klientowi profesjonalną obsługę, z każdego miejsca na ziemi (z dostępem do internetu) i w najkorzystniejszej cenie. Taka forma pozwala klientowi zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale też czas, swój i prawnika, nie wymaga spotkań, na które trzeba dojechać, często z innego miasta.

W przypadku prowadzonej przeze mnie firmy za sprawy klientów odpowiedzialni są tylko adwokaci, radcowie prawni i doradcy podatkowi pracujący również stacjonarnie. Porady podpisywane są imieniem i nazwiskiem osoby, która jest za nie odpowiedzialna. Jeśli zaistnieje taka potrzeba ze strony klienta, posiadamy rozbudowaną sieć zastępstw procesowych na terenie całego kraju, aby móc reprezentować klientów w sądach lub innych instytucjach czy urzędach.
Uważam, że jest to przyszłość branży prawnej. Dzięki usłudze prawnej direct prawnik przestanie być czymś nieosiągalnym dla zwykłego obywatela i przedsiębiorcy. W Stanach Zjednoczonych z tego typy usług korzysta ponad 115 mln Amerykanów. W Europie takie rozwiązania prawne stosowane są we Francji, Niemczech, Hiszpanii czy Danii.

Strach ma wielkie oczy, a w nocy wszystkie koty są czarne

Czy usługa prawna direct jest zagrożeniem dla stacjonarnych kancelarii? Myślę, że klient, który chce skorzystać z tradycyjnej formy kontaktu wybierze właśnie ją. Usługi prawne direct dają klientom nowe możliwości, możliwość wyboru i są również formą edukacji. Prawnik staje się dostępny dla tych osób, które i tak nie skorzystałyby ze stacjonarnej kancelarii, z powodów geograficznych, ekonomicznych, czasowych. Usługi prawne direct skupiają się głównie na większych u mniejszych sprawach osób fizycznych i firm głównie z sektora MŚP, nad którymi duże, sieciowe kancelarie prawdopodobnie nawet nie chciałyby się pochylić.
Jak każdy inny prawnik zdaję sobie sprawę z tego, jak ważna jest w tym zawodzie renoma, zaufanie i rzetelność. Usługi prawne diect nie zepsują, brzydko mówiąc, rynku, bo jest to też nasz rynek, na którym od lat funkcjonujemy. Tego tortu wystarczy dla każdego, dlatego pojawienie się nowych form świadczenia usług prawnych nie powinno wzbudzać paniki.

Edukacja „Kowalskiego”

Prawnicy często narzekają, że klienci przychodzą do nich za późno, na ostatnią chwilę, kiedy mleko jest już praktycznie rozlane. Polscy przedsiębiorcy często boją się prawników, uważają, że prawnik będzie przedłużał ich sprawę celem zysku. Sądzą, że usługa prawna jest zbyt kosztowna, że zajmuje dużo czasu. Dlatego nie korzystają z usług prawnych w momentach najbardziej istotnych, takich, w których można popełnić błędy mogące bardzo negatywnie wpłynąć na przyszłość ich biznesu. Czy to podczas zakładania działalności, podpisywania umów handlowych, czy zwykłej umowy o dzieło, najmu albo w przypadku odzyskania długu czy odszkodowania. Warto skupić się na tych problemach, bo one są istotne. Firmy świadczące usługi prawne direct, zwiększają świadomość prawną Polaków, sprawiają, że prawnik nie jest czymś nierzeczywistym, poza zasięgiem zwykłego obywatela. Budują przekonanie, że usługa prawna jest dostępna dla każdego i każdy kto w danym momencie życia potrzebuje prawnika, powinien go zatrudnić. A to, czy wybierze usługę stacjonarną, online czy direct, pozostaje indywidualną decyzją każdego klienta.

Grzegorz Maj, prawnik, prezes zarządu Availo Prawo Direct