Prezes UOKiK zakwestionowała niektóre praktyki Provident Polska i nałożyła na przedsiębiorcę kary, które wyniosły blisko 13 mln zł .
Prezes UOKiK wydała dwie decyzje dotyczące Provident Polska. W pierwszej zakwestionowała niewywiązywanie się z obowiązków informacyjnych, nakładając karę ponad 12 mln zł. W drugiej - wątpliwości wzbudziły reklamy, a sankcja za tę praktykę to ponad 480 tys. zł.
Niewywiązanie się z obowiązków informacyjnych
Wątpliwości UOKIK wzbudziły formularze informacyjne przedsiębiorcy, które nie zawierały wymaganych przez prawo informacji. Postępowanie przeciwko Provident Polska zostało wszczęte w czerwcu 2013 roku.
Spółka oferuje m.in. pożyczki z obsługą w domu. Pieniądze są dostarczane do domu klienta i w ten sam sposób odbierane są raty. Za tę usługę Provident pobiera tzw. dodatkową opłatę przygotowawczą za uruchomienie opcji obsługi pożyczki w domu i dostarczenie gotówki do domu klienta oraz opłatę za obsługę pożyczki w domu.
Urząd ustalił, że przedsiębiorca nie podaje w punkcie formularza określającym koszty pożyczki informacji o opłacie za jej obsługę w domu i o tzw. dodatkowej opłacie przygotowawczej. Ponadto, opłaty te nie są uwzględnianie w całkowitym koszcie pożyczki oraz rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania. W związku z tym konsument nie wie, ile będzie go kosztować pożyczka- wskazuje UOKiK.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożona w tej decyzji kara na Provident Polska wyniosła 12 355 597 zł. Decyzja nie jest prawomocna, gdyż spółka ma prawo się od niej odwołać do sądu.
Zobacz: UOKiK rozbija cementowy kartel
Reklama wprowadzająca w błąd
Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły także reklamy Provident Polska, które ukazały się w lutym 2013 r. w dodatkach telewizyjnych załączanych do dzienników jednej z grup medialnych.
Przedsiębiorca wyróżniał swoją ofertę reklamując pożyczkę jako taką, od której można odstąpić w ciągu 14 dni, mimo że prawo to dotyczy każdej umowy o kredyt konsumencki. W ocenie UOKiK ustawowe uprawnienie przedstawiono jako cechę wyróżniającą ofertę spółki, co wprowadzało konsumentów w błąd.
Ponadto, reklama sugerowała, że zgodnie z raportem Urzędu, umowy spółki Provident Polska są "jednymi z najlepszych na rynku kredytów konsumenckich". Zdaniem UOKiK, nieuprawnione wykorzystanie jego autorytetu mogło wpłynąć na decyzję konsumenta o wyborze usług przedsiębiorcy.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożona kara wyniosła 484 509 zł. Spółka odwołała się od tej decyzji do sądu.
PS/źródło:UOKiK
Zobacz także: