Jak dostosować nowe narzędzia marketingowe sprzedaży leków do nowych warunków prawnych?- na to i wiele innych eksperci z dziedziny marketingu farmaceutycznego próbowali odpowiedzieć podczas konferencji „Paragraf 13” zorganizowanej przez Cooper Conferences.
Rafał Zyśk z Narodowego Funduszu Zdrowia omówił kwestie przyszłości polityki lekowej, oraz plany oddziałów NFZ na 2009 rok, wśród których m.in. pojawia się poprawa systemu sprawozdawczo-rozliczeniowego.
Nowa ustawa refundacyjna
W chwili obecnej w Ministerstwie Zdrowia powstaje nowa ustawa refundacyjna. Zgodnie z jej założeniami mają zostać wprowadzone umowy między aptekami a płatnikami, doprecyzowana ma zostać kwestia potrąceń z bieżącej refundacji. W ustawie mają być zawarte rozwiązania zalecane przez Komisję Europejską oraz wynikające z doświadczeń ze spotkań z ministrami odpowiedzialnymi za politykę zdrowotną w różnych krajach UE.
Kolejna lista refundacyjna najprawdopodobniej ukaże się w lipcu 2009 roku i jest to najszybszy możliwy legislacyjnie termin - zapowiedział wiceminister zdrowia Marek Twardowski podczas konferencyjnego posiedzenia senackiej komisji zdrowia w dniu 12 maja 2009 roku, dotyczącego systemu refundacji leków.
Jak wynika ze statystyk koszty refundacji w Polsce stanowią 1 % PKB, a w krajach Unii Europejskiej 4-5 %. Utrzymanie kosztów na tak niskim poziomie przy starzejącym się społeczeństwie jest szkodliwe społecznie, gdyż w konsekwencji refundacja nie pokryje kosztów czy farmakoterapii potrzebujących.
Wizyta przedstawiciela jako forma reklamy
Kwestia reklamy została omówiona przez Dr Marka Świerczyńskiego z Kancelarii Baker & MCKenzie Gruszczyński & Partners.
Zgodnie z ustawą wizyta przedstawiciela jest traktowana jako forma reklamy. Rozporządzenia posiada jednak pewne luki, pozostawia nieuregulowane kwestie reklamy przypominające, czy czasu emisji reklamy w telewizji i radio. Kwestie te powinny być doprecyzowane w rozporządzeniu.
Przedstawiono ograniczenia dotyczące reklamy produktów leczniczych, oraz interpretacja przepisów w sprawie reklamy leków w świetle rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 roku.
Nieścisłości prawne
Kolejna kwestia sprawiająca wiele problemów są nieścisłości wynikające z art.13 ust.2 prawa farmaceutycznego. Zgodnie z brzmieniem expressis verbis art. 13 ust. 2 przedstawiciel firmy farmaceutycznej może się kontaktować z lekarzem poza godzinami pracy, ale duża dowolność i swoboda interpretacyjna prowadzi do rozumienia tego przepisu jako po godzinach pracy. Tak błędna interpretacja może prowadzić do uniemożliwienia jakichkolwiek kontaktów z lekarzami.
Kolejnym problemem zasygnalizowanym przez dr Świerczyńskiego jest wydawanie przez szpitale zarządzeń sprzecznych z paragrafem 13 rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych z dnia 21 listopada 2008 roku. Często placówki mylą pojęcia reklamy, spotkań organizowanych z szpitalach z grupą lekarzy, spotkań promocyjnych, wizyt czy szkoleń.
Obserwuje się również niepokojąca praktykę niektórych szpitali zakazujących wizyt przedstawicieli firm farmaceutycznych w placówkach zdrowotnych.
Zdaniem Świerczyńskiego dwie formy promocji powinny być zachowane-spotkanie promocyjne, oraz wizyty u lekarzy. Istotnym faktem jest też brak obecnie sankcji za naruszenie przepisów w odniesieniu do przedstawicieli.
Informacja tak reklama nie
Komisja Europejska dopuszcza informacje dotyczącą leków wydawanych na receptę na stronach internetowych, czemu polski rząd stanowczo się sprzeciwia.
GIF w tym zakresie nie jest aż tak restrykcyjny i dopuszcza zamieszczane nazwy specyfiku, składu oraz zwięzłej charakterystyki.
Generalny Inspektor Farmaceutyczny podkreśla, że suchy przekaz informacyjny jest jak najbardziej dozwolony, a wręcz pożądany, natomiast wyraża sprzeciw wobec sloganów reklamowych odnoszących się do środków farmakologicznych.
Anna Sergiej
Zobacz także: