statystyki

Postępowanie upadłościowe wobec konsumentów

16.03.2009, 14:20; Aktualizacja: 23.04.2012, 10:20
W dniu 31 marca 2009 roku wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Wprowadza ona do polskiego systemu prawa nowe odrębne postępowanie upadłościowe, tak zwaną „upadłość konsumencką”.

Upadłość konsumencka to potoczne określenie dla postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które uregulowane zostało w art. 491[1] – 491[12] znowelizowanej ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze (dalej zwanej „Pr.u.n.” lub „Ustawą”). Ustawodawca stanął na stanowisku, iż prawo do ogłoszenia upadłości ma stanowić dla konsumenta swoisty przywilej, z którego nie zawsze, i co najważniejsze, nie każdy niewypłacalny dłużnik będzie mógł skorzystać. Ideą, jaka przyświecała ustawodawcy, a na co wskazują przyjęte przez ustawodawcę rozwiązania, było stworzenie możliwości „oddłużenia” tych konsumentów, którzy popadli w stan niewypłacalności w sposób, w istocie rzeczy, niezawiniony, a jednocześnie dają „gwarancję”, iż w toku postępowania upadłościowego spłacą swoich wierzycieli, w jak najwyższym stopniu, zgodnie z ustalonym planem, a po zakończeniu postępowania będą dbać o swoją kondycję finansową i ponownie nie popadną w stan niewypłacalności.


Pozostało 92% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane