Krajowa Rada Sądownictwa po zapoznaniu się z rządowym projektem rozporządzeniaMinistra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich co do zasady pozytywnie opiniuje przedstawiony projekt.
Kierunek zmian w przepisach dotyczących wewnętrznej organizacji schronisk dla nieletnich
i zakładów poprawczych w zakresie w jakim dotyczą one bezpieczeństwa w tych jednostkach
zasługuje na aprobatę. Szczególnie zasadne jest przyjęcie górnego limitu liczby wychowanków w grupach wychowawczych w zakładach poprawczych. Słusznie w przedstawionym Radzie projekcie dookreślono sposób powierzania stanowiska dyrektora zakładu i stanowiska kierownika okręgowego zespołu nadzoru pedagogicznego – konkurs na te stanowiska pozwoli wybrać najlepszego z kandydatów.
Co do poszczególnych przepisów projektu rozporządzenia Krajowa Rada Sądownictwa
zgłasza następujące uwagi:
§1 pkt 2
- zdefiniowanie pojęcia „kontroli pobieżnej" wydaje się nie odpowiadające temu terminowi,
prawidłowa definicja winna brzmieć „... powierzchowne sprawdzenie odzieży, obuwia i innych
przedmiotów posiadanych przez nieletniego",
- „sytuacja nadzwyczajna" - termin niezsynchronizowany z terminem „wydarzenie
nadzwyczajne" użytym m.in. w § 77 obowiązującego rozporządzenia; dodatkowo zaznaczyć
należy, że definicja winna zostać uzupełniona o słowa „...a także naruszenie prawa przez
wymienionych ścigane z urzędu" (analogicznie do przyjętej terminologii w rozporządzeniu
Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 października 2003 r. w sprawie sposobów ochrony
jednostek organizacyjnych Służby Więziennej).
§1 pkt 16
- z proponowanej treści przepisu §201 pkt 1 i §104 pkt 1 wynika uprawnienie Ministra do
odwołania dyrektora zakładu w każdym czasie i bez przyczyny. Możliwość ta powinna zostać
ograniczona – przez skreślenie wyrażenia „w szczególności" – do okoliczności wymienionych
po tym wyrażeniu.
Załącznik „Regulamin konkursu na stanowisko dyrektora zakładu poprawczego (schroniska
dla nieletnich) i trybu pracy komisji konkursowej”: winien mieć numer 1 (w projekcie: 5).
Z uwagi na to, że kluczowe przepisy dotychczasowego rozporządzenia są zmieniane
i dodawanych jest wiele nowych to zgodnie z przyjętymi zasadami legislacyjnymi koniecznym jest wydanie nowego rozporządzenia, a nie zmiana dotychczas obowiązującego (vide rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej" - § 132 w zw z § 84).
KRS