Sejm skierował do Marszałka Senatu oraz Prezydenta projekt zmieniający uprawnienia Ministra Sprawiedliwości do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przeciwko adwokatom, radcom i aplikantom.
Projektowana nowelizacja stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego wydanego w dniu 1 grudnia 2009 r.
Minister Sprawiedliwości posiadał uprawnienie do wydania polecenia o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego niezależnie od wyniku przeprowadzonego w danej sprawie dochodzenia.
Trybunał Konstytucyjny orzekając o sprzeczności z konstytucją uzasadniając podnosił, iż dochodzenie stanowiące pierwszą fazę postępowania dyscyplinarnego ma dać odpowiedź na pytanie: czy istnieją przesłanki do wszczęcia postępowania przed sądem dyscyplinarnym (względnie - czy zasadne jest skierowanie wniosku o ukaranie do dziekana okręgowej izby adwokackiej), czy też raczej zachodzi konieczność umorzenia postępowania, chociażby np. na zasadzie art. 95d Prawa o adwokaturze (przewinienie dyscyplinarne mniejszej wagi).
Istotne jest przy tym jednak to, że już na omawianym etapie postępowania obwinionemu przysługuje prawo ustanowienia obrońcy, może on również zapoznać się z aktami sprawy oraz składać wnioski dowodowe potrzebne do wyjaśnienia sprawy, zwłaszcza zaś takie, które przemawiają na jego korzyść.
Minister Sprawiedliwości zatem utracił możliwość występowania z żądaniem wszczęcia postępowania dyscyplinarnego bezpośrednio przed sądem dyscyplinarnym, a zatem z pominięciem etapu dochodzenia bądź też niezależnie od jego wyniku.
Karol Soboń
Zobacz także: