W dniu 10 maja 2010 roku odbyło się seminarium dotyczące mediacji korporacyjnych, czyli możliwości rozwiązywania konfliktów w organizacjach.

Niewątpliwym faktem jest to, iż firma w czasie konfliktu ponosi straty. Kosztami ukrytymi są: strata czasu, czy spadek wydajności osób zatrudnionych. Ten rodzaj kosztów bardzo trudno oszacować. Dochodzą do tego koszty jawne związane z zatrudnieniem prawników, koszty procesowe, oraz te związane ze strajkiem, czy opóźnieniem produkcji.

W Stanach Zjednoczonych, mediacje-popularne od lat ’70-tych, są obowiązkowym sposobem rozwiązywania sporów, które w porównaniu z drogą sądową są tańsze i szybsze.

Pani Kinga Markert i pani Anna Cybulko z firmy Markert Mediacje, podczas spotkania na UW próbowały przedstawić etapy, oraz zalety postępowania przez mediatorem. Przedstawiono główne obszary działalności -prewencja, pomoc w zrozumieniu konfliktu, oraz pomoc w rozwiązaniu sporu.

Spory w firmie

Spory w firmach dzielimy na zewnętrzne i wewnętrzne. Te pierwsze najczęściej toczą się z partnerami handlowymi, klientami, spółkami, czy organizacjami.

Spory wewnętrzne najczęściej toczą się na poziomie: pracownicy-kadra zarządzająca, pracownicy między sobą, czy szef z podwładnym.

Przedstawicielki Firmy Market Mediacje przedstawiły etapy pracy z konfliktem:

-po pierwsze konieczna jest analiza sytuacji kryzysowej-zdefiniowanie problemu i wszystkich stron konfliktu,

-następnie osoby prowadzące mediację przedstawiają rekomendacje rozwiązań

Głównym zadaniem mediatora jest bezstronna ocena sytuacji i opracowanie planu działania adekwatnego do danego konfliktu.

Istotna jest również prewencja, co przykładowo w firmach objawia się budowaniem zaufania, wentylowaniem informacji, czy edukacją w tym zakresie.

We wszystkich działaniach mediatora bardzo ważna jest zasada poufności.

Czas zdefiniowania problemu

Czas analizy, zdefiniowania problemu zależy od stopnia skomplikowania struktury, a nie od liczby pracowników w firmie. Reprezentantki firmy MM przedstawiły przypadek gdy etap ten trwał ok. 5 miesięcy. Zdarza się również, że diagnoza jest sama w sobie wartością, co powoduje rezygnację z mediacji.

Często również pozorny konflikt pracowników faktycznie oznacza konflikt na poziomie: manager-pracownik, czy pracownicy.

Mediacje w sporach zbiorowych

Ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych z 1991 roku jest pierwszym dokumentem w Polsce dotyczącym tej formy rozwiązywania sporów. Istnieje tam zapis, że strona konfliktu nie może rozpocząć strajku, zanim nie przystąpi do mediacji.

Zgodnie z Art. 15"Nieosiągnięcie porozumienia rozwiązującego spór zbiorowy w postępowaniu mediacyjnym uprawnia do podjęcia akcji strajkowej."

Kinga Markert i pani Anna Cybulko opisały kazus Warszawskiego Instytutu Psychiatrii i Neurologii.

Stronami konfliktu, który rozpoczął się w roku 2007 był Związek Zawodowy Lekarzy, oraz Dyrekcja Szpitala. Spór zakończył się po 2- tygodniowych mediacjach, czego efektem było podpisanie ugody realizowanej do dnia dzisiejszego.

Wykład zorganizowany przez Koło Mediacji i Negocjacji Uniwersytetu Warszawskiego poprowadziły pani Kinga Markert i pani Anna Cybulko z firmy Markert Mediacje.

Markert Mediacje jest wyłącznym europejskim partnerem CDR Associates.Oferuje usługi, które umożliwiają stronom samodzielne znalezienie polubownego i trwałego porozumienia w sytuacjach kryzysu i konfliktu.Firma prowadzi mediacje w sporach biznesowych, społecznych, zbiorowych, rozwodowych i rodzinnych.

Anna Sergiej

Zobacz także:

System mediacji rodzinnej w Norwegii, Niemczech i Polsce