Posłowie pracują obecnie nad nowelizacją prawa antymonopolowego, która wprowadza szereg zmian w obecnie obowiązujących przepisach. BCC wskazuje pozytywne i negatywne aspekty proponowanych rozwiązań.

Projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, nad którym obecnie pracują posłowie, przewiduje liczne zmiany w prawie antymonopolowym.

Zakłada, oprócz zwiększenia wysokości kar nakładanych na przedsiębiorstwa, zupełnie nową instytucję jaką jest kara grzywny do 2 000 000 zł dla osób zarządzających przedsiębiorstwami, które umyślnie weszły w porozumienie kartelowe. Radosław Płonka, ekspert prawny BCC zwraca uwagę, że ustawowa definicja "osoby zarządzającej" stanowi katalog otwarty, co będzie powodować wątpliwości interpretacyjne, a w konsekwencji niepewność obrotu. Pozytywnie ocenia z kolei propozycję przejścia z kryterium przychodu na kryterium obrotu przy ustalaniu wysokości kary. Takie rozwiązanie powinno urealnić podstawę naliczania nakładanych kar poprzez eliminację przychodów występujących okazjonalnie- wskazuje.

Ponadto nowela wprowadza zmiany dotyczące wydłużenia terminów postępowań. W ocenie eksperta BCC takie rozwiązanie najprawdopodobniej spowoduje jeszcze dłuższe rozpoznawanie spraw przez Urząd. Być może, w miejsce proponowanego rozwiązania, należałoby wprowadzić instrumenty usprawniające działanie Urzędu- zastanawia się Płonka.

Zobacz: UOKiK planuje zmiany w prawie konkurencji

Ustawa nowelizująca przewiduje również wydłużenie okresów przedawnienia w sprawach praktyk ograniczających konkurencję, co także może mieć negatywny wpływ na szybkość rozpoznawania tego rodzaju spraw- wskazuje.

Ekspert BCC wskazuje także, że nowelizacja ustawy przewiduje bardzo szerokie uprawnienia kontrolne UOKiK-u oraz wprowadza szereg uprawnień, które upoważniają Urząd do głębokiej ingerencji w stosunki gospodarcze, m.in. poprzez nakazanie zmiany warunków umów czy zapewnienie dostawy określonych produktów lub świadczenia określonych usług na niedyskryminacyjnych warunkach.

W przypadku postępowań antymonopolowych, nowelizacja ustawy wprowadza także nową instytucję tj. dobrowolne poddanie się karze pieniężnej. Instytucja ta umożliwia obniżenie kary o 10%. W ocenie eksperta BCC kierunek zmiany należy ocenić pozytywnie, jednak obniżka kary jedynie o 10% prawdopodobnie spowoduje, że instytucja ta będzie stosowana w przypadkach ewidentnych naruszeń. Tymczasem intencją ustawodawcy było raczej zachęcenie przedsiębiorców do przyznania się do nieuczciwych praktyk rynkowych w sprawach mniej oczywistych- dodaje.

Źródło:BCC

Zobacz także:

Ocena propozycji zmian w prawie antymonopolowym