Założenia przygotowano ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa przepisów unijnych, które m.in. nakładają na instytucje państw członkowskich uczestniczące w koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego obowiązek wymiany informacji drogą elektroniczną przez System Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego (EESSI).
EESSI to system informatyczny, który ma przyspieszyć i ułatwić wymianę informacji między instytucjami ds. zabezpieczenia społecznego we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Zobacz: TK: ZUS nie może bez ograniczeń weryfikować prawa do emerytury i renty
Obecnie wymiana danych niezbędnych do ustalenia praw i obowiązków ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców odbywa się za pośrednictwem formularzy i dokumentów papierowych.
System EESSI zostanie uruchomiony 1 maja 2014 r. Oznacza to, że od tego momentu w sprawach dotyczących zabezpieczenia społecznego wymiana informacji między instytucjami poszczególnych państw będzie odbywać za pośrednictwem standardowych dokumentów elektronicznych w ramach wspólnej bezpiecznej sieci.
Zobacz: TK: Ograniczenia przyznawania renty socjalnej nie naruszają Konstytucji
Zgodnie z założeniami, elektronicznej wymianie będą podlegać dane, które umożliwią przyznanie m.in. świadczeń z tytułu choroby, macierzyństwa, inwalidztwa, starości, wypadków przy pracy i choroby zawodowej. Dotyczyć ma to także informacji dających prawo do rent rodzinnych, zasiłków na wypadek śmierci, świadczeń dla bezrobotnych, a także świadczeń przedemerytalnych i rodzinnych oraz specjalnych świadczeń pieniężnych o charakterze nieskładkowym. Wymianie będą podlegać również dane pomocne w odzyskiwaniu należności w innym państwie członkowskim. Dane te w postaci standardowych dokumentów elektronicznych będą przesyłane przez system EESSI do właściwych odbiorców w innych krajach unijnych.
Kluczowym elementem systemu EESSI ma być tzw. access point - punkt kontaktowy. Będzie nim instytucja wyznaczona w danym kraju dla określonych kategorii świadczeń. Zadaniem punktu będzie wysyłanie i odbieranie drogą elektroniczną danych dotyczących zabezpieczenia społecznego. W Polsce będą działały 3 takie punkty: w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, ZUS oraz NFZ.
PS/źródło:KPRM
Zobacz także:
TK: Emerytura nie powinna być zależna od zatrudnienia w kraju