W dniu 19 maja 2010 r. w Pałacu na Wodzie w warszawskich Łazienkach odbyła się konferencja na temat „Wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamie”.

Głównym tematem konferencji zorganizowanej przez Panią Minister Elżbietę Radziszewską, Pełnomocnika ds. równego traktowania był wizerunek płci w mediach i reklamie, oraz regulacje prawne z tym związane.

Zaprezentowano nagrodzoną reklamę „Dziecko” autorstwa Rafała Betlejewskiego, która zdaniem jury łamie powszechnie przyjęte stereotypy. Rafał Betlejewski został również laureatem nagrody specjalnej za kampanię społeczną „Tęsknie za tobą Żydzie”.
Celem nagrody jest przełamywanie stereotypów w działalności marketingowej i reklamowej.
W ostatnim czasie trwały prace nad zmianą Kodeksu Etyki Reklamy (KER), funkcjonującego od roku 2005, w zakresie wprowadzenia szczegółowych regulacji antydyskryminacyjnych.
We wrześniu 2010 r. ma wejść w życie załącznik nr. 2 do KER, który będzie opisywać w jakim zakresie można wykorzystywać wizerunek mężczyzn, oraz kobiet w reklamie, aby nie nosił on znamion dyskryminacji płci
Prof. dr hab. Anna Lewicka-Strzałecka omówiła standardy samoregulacji w branży reklamowej podając przykłady z Wielkiej Brytanii, gdzie tradycja samoregulacji w branży reklamowej funkcjonuje od 50 lat i jest uważana za najlepszą na świecie.
W opinii prof. dr hab. Anny Olejniczuk-Merty niebezpieczny jest również dominujący w mediach, a co za tym idzie w reklamie kult młodości. Taka sytuacja powoduje wypaczenia, likwiduje różnorodność ról i sytuacji.
Kolejny panelista mecenas Szymon Gogulski z kancelarii Sołtysiński Kawecki Szlęzak omówił prawne uregulowania prawne, oraz praktykę ich stosowania w odniesieniu do reklam zawierających treści dyskryminujące ze względu na płeć, oraz naruszające dobre obyczaje w zakresie wykorzystywania wizerunku kobiet.

Podczas spotkania Pan Konrad Drozdowski omówił możliwość złożenia do Rady Reklamy skargi na reklamę, która naszym zdaniem dyskryminuje ze względu na płeć, wiek, czy niepełnosprawność.

Konferencja jest kolejnym krokiem Pełnomocnika w kierunku realizacji idei zawartych w Rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 3 września 2008 r. w sprawie wpływu marketingu i reklamy na równość kobiet i mężczyzn (2008/2038(INI)).

Spotkanie stanowiło również zachętę do debaty na temat promowania w mediach, pozbawionego szkodliwych stereotypów, godnego wizerunku kobiet i mężczyzn.

Anna Sergiej