W dniu 12 maja 2009 roku Helsińska Fundacja Praw Człowieka we współpracy z Forum Obywatelskiego Rozwoju przedstawiła wnioski z badań dotyczących komunikacji obywateli z sądami.

Badaniem zostały objęte losowo wybrane 39 sądy w całej Polsce-apelacyjne, oraz okręgowe i rejonowe, po jednym w każdym okręgu.

Próby nawiązania kontaktów z sądami odbywały się za pośrednictwem e-maila, telefonicznie, oraz osobiście. Zdecydowanie kontakt osobisty wypadł najlepiej, aż 82 % ankietowanych była zadowolona ze sposobu w jaki została potraktowana w sądzie, uznając osoby w nim pracujące za kompetentne i uprzejme.

Na pytanie zadane drogą mailową 57 % sądów nie odpowiedziało, 28 % udziliło odpowiedzi w ciągu tygodnia, a 15 % sądów nie posiada adresu poczty e-mail.

Wśród badanych sądów najlepiej wypadł Sąd Okręgowy w Częstochowie, w którym oprócz fachowej i kompetentnej kadry posiadał rówież w widocznych miejsch ulotki informacyjne, oraz wzory pism.

Jak podkreśliła pomysłodawczyni projektu Joanna Lora z HFPCz badanie mają na celu polepszenie komunikacji sądów z obywatelami, ujednoliceniu strandardów komunikacji.

Anna Sergiej

Zobacz także:

WSA: O zmianie rewiru komorniczego decyduje Minister Sprawiedliwości