Najnowszy raport Komisji Europejskiej na temat przeszkód dla handlu elektronicznego ("Barriers to E-commerce") informuje, że handel elektroniczny staje się coraz bardziej popularny wśród konsumentów europejskich. Jednocześnie jego rozwój ograniczają bariery dla handlu transgranicznego.
Zaprezentowany w marcu 2009 roki przez unijną komisarz ds. konsumentów Meglenę Kunewę raport zawiera szczegółową analizę aktualnych tendencji w handlu elektronicznym w Unii Europejskiej, w tym m.in. najczęściej kupowane produkty oraz przeszkody dla konsumentów i działalności gospodarczej z uwzględnieniem podziału na poszczególne kraje Wspólnoty.
Zakupów w ten sposób dokonuje już 150 mln konsumentów, choć jedynie 30 mln kupuje w zagranicznych sklepach internetowych.
Z raportu "Barriers to E-commerce" wynika, że w okresie od 2006 do 2008 roku odsetek europejskich konsumentów, którzy zakupili minimum jeden produkt przez Internet wzrósł średnio z 27% do 33%. W wybranych krajach takich jak Wielka Brytania, Francja i Niemcy handel internetowy cieszy się wyjątkowo dużą popularnością i w ciągu minionego roku ponad 50% użytkowników Internetu w tych krajach zrobiła zakupy za jego pośrednictwem. W krajach nordyckich takich jak Dania, Finlandia, Islandia, Norwegia i Szwecja, ten odsetek wyniósł aż 91%.
Główne ustalenia raportu Komisji Europejskiej:
Opnie konsumentów o handlu internetowym
-ogólne zadowolenie konsumentów z handlu internetowego, zwłaszcza dzięki możliwości porównywania cen, szerszej ofercie, niższym cenom produktów, większemu wyborowi sprzedawców
-główne zastrzeżenia konsumentów to: ograniczona dostępność informacji o produkcie, reklama, poziom ochrony prywatności, zaufanie i możliwość zwrotu zakupionych produktów
Potencjał dla rozwoju transgranicznego handlu w sieci:
-według opinii 1/3 mieszkańców UE szeroka oferta daje możliwość wyboru produktu w niższej cenie lub o wyższej jakości
-również 1/3 konsumentów europejskich wyraża gotowość zwarcia transakcji w języku obcym
Bariery i przeszkody
Segmentacja geograficzna - pomimo ogromnych możliwości, w praktyce konsumentom niejednokrotnie odmawia się transakcji lub odsyła się ich do kraju ojczystego
Bariery językowe - choć dla większości sprzedawców i klientów wciąż stanowią one problem, nie należy przeceniać ich wagi, ponieważ już ok. 60% sprzedawców jest już przygotowanych do zawierania transakcji w języku innym niż ojczysty
Bariery prawne z perspektywy konsumentów i przedsiębiorstw wydają się coraz mniej uzasadnione; nadal istnieją ograniczenia związane m.in. z prawem konsumenckim, przepisami w zakresie podatku VAT, dystrybucją selektywną
Bariery ograniczające zaufanie konsumentów - związane np. z kwestiami płatności, dostawy, reklamacji, obowiązywania gwarancji, zwrotu pieniędzy, ochrony prywatności.
Na wrzesień 2009 roku planowane jest przedstawienie sprawozdania końcowego Komisji dotyczące sektora detalicznego, w tym wyniki niezależnych badań na zasadzie anonimowych zakupów, dokonanych w celu ustalenia, w jaki sposób i gdzie uniemożliwia się konsumentom zakupy internetowe w całej UE.
ECK/AS
Zobacz także: