W dniu 20 lutego 2013 roku weszły w życie zmiany w Prawie zamówień publicznych, które wdrażają do polskiego prawa unijne regulacje w sprawie w sprawie udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Nowelizacja wdraża do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE.

Zmienione przepisy zapewniają możliwie szeroki udział polskich przedsiębiorstw w uzyskaniu, realizacji lub podwykonawstwie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w Polsce oraz właściwą ochronę informacji wrażliwych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

Zobacz: Czy warto skorzystać z dialogu technicznego?

Zgodnie z nowelizacją, zamówienia towarów i usług w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zostaną włączone w system przewidziany przez ustawę Prawo zamówień publicznych, jednakże w zakresie i na zasadach uwzględniających ich specyfikę dbając o bezpieczeństwo realizacji tychże zamówień.

Nowelizacja wprowadza zapisy dotyczące wykluczania z przetargów wykonawców uznanych za nierzetelnych. Wykluczona z przetargu firma będzie jednak miała prawo odwołać się od decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej lub do sądu, jeśli uzna, że została potraktowana w sposób niesprawiedliwy.

Nowelizacja ustawy wprowadza także zupełnie nową instytucję - "dialog techniczny", który ma być prowadzony przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Polega on na omawianiu przez instytucję publiczną, specyfikacji technicznych z podmiotami zewnętrznymi, w tym m.in. z potencjalnymi wykonawcami. Ma on znaleźć zastosowanie w sytuacji, gdy zamawiający nie dysponuje specjalistyczną wiedzą w zakresie nowoczesnych rozwiązań dostępnych na rynku.

PS/źródło:Sejm RP

Zobacz także:

Komu pomoże GDDKiA, a komu nie?