Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpiła do Komendanta Głównego Policji w sprawie ujawniania wizerunku osób prywatnych podczas akcji przeprowadzanych przez funkcjonariuszy organów ścigania. Podkreśliła, że informacje o działaniach Policji powinny być przekazywane mediom w sposób uniemożliwiający zidentyfikowanie osób prywatnych uczestniczących w zatrzymaniach czy przeszukiwaniach.

Uwagę Rzecznika Praw Obywatelskich zwraca częste relacjonowanie przez media czynności zatrzymań i przeszukań dokonywanych, między innymi, przez funkcjonariuszy Policji. Relacje te polegają na emitowaniu filmów nakręconych podczas tych czynności, bądź też publikowaniu wykonanych wówczas zdjęć.

W ocenie Rzecznika, może w tych okolicznościach dochodzić do naruszenia praw i wolności osób prywatnych, które są na nagraniach lub zdjęciach, takich jak prawo do prywatności, prawo do dobrego imienia, czy też prawo do autonomii informacyjnej.

Zobacz: RPO w sprawie opłaty egzekucyjnej

W opinii RPO niepokojącym aspektem omawianego zagadnienia jest pochodzenie upublicznianych materiałów. Wydaje się bowiem, że materiały takie mogą pochodzić z dwóch źródeł: od funkcjonariuszy, którzy robią zdjęcia lub filmują przebieg zdarzeń, bądź też od osób zawodowo trudniących się dostarczaniem tego rodzaju materiałów redakcjom gazet czy stacjom telewizyjnym.

W pierwszym przypadku nasuwa się zatem pytanie, czy zrobione przez policjantów zdjęcia lub filmy są przekazywane odbiorcom za wiedzą i zgodą przełożonych. W tym miejscu należy podkreślić, iż w ocenie Rzecznika informacje o działaniach Policji powinny być przedstawiane mediom w sposób wykluczający możliwość zidentyfikowania osób prywatnych uczestniczących w zatrzymaniach, czy przeszukaniach. Wymogu tego nie spełnia zakrycie lub zdeformowanie w przekazie medialnym jedynie twarzy takich osób.

Zobacz: RPO w sprawie kosztów postępowań dyscyplinarnych adwokatów

Za nie mniej niepokojące należy uznać sytuacje, kiedy na miejscu czynności prowadzonych przez Policję są reporterzy gazet lub stacji telewizyjnych fotografujący lub filmujący przebieg zdarzenia. Oznacza to bowiem, że otrzymali oni drogą nieoficjalną informacje o planowanym czasie i miejscu akcji policyjnej.

Jak podkreśla RPO w takich okolicznościach jest wysoce prawdopodobne, że przekazanie informacji mogło stanowić przestępstwo z art. 231 kk, 241 § 1 kk lub 266 § 2 kk.

PS/źródło:RPO

Zobacz także:

RPO w sprawie dostępu do widowisk piłkarskich

RPO chce sprawniejszego rozpatrywania spraw o mienie zabużańskie