NIK skontrolowała projekty nadzorowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach „Programu inwestycyjnego NATO w dziedzinie bezpieczeństwa”. Z raportu Izby wynika, że w tej dziedzinie występują wieloletnie opóźnienia, nieskuteczny nadzór nad wykonawcami oraz zaniedbania w procesie przygotowawczym.

W ramach programu inwestycyjnego NATO w latach 2007 -2010 realizowano 98 inwestycji. NIK sprawdziła sześć z nich - do kontroli wybrano projekty ważne pod względem obronności, których łączna wartość we wspomnianym okresie sięgała 20 proc. ogółu wydatków.

Zobacz: NIK wykryła nieprawidłowości w funkcjonowaniu szkół specjalnych

Najpoważniejsze zarzuty Izba wysuwa wobec podległemu Ministrowi Obrony Narodowej Zakładowi Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP).

W opinii NIK krajowy inwestor dopuścił się zaniedbań w przygotowaniu i realizacji projektów oraz nieefektywnie nadzorował poszczególne budowy. Nie zatrudnił pracowników posiadających kwalifikacje do wykonywania fachowego nadzoru inwestorskiego, z potwierdzoną przez niezależny organ znajomością procesu budowlanego. W konsekwencji na wszystkich etapach inwestycji zdarzały się przypadki niestarannego wykonywania zadań- wynika z raportu NIK.

Zobacz: NIK w sprawie zapobiegania otyłości wśród dzieci

ZIOTP nie nadzorował także działalności inwestorów zastępczych. Wyraził przy tym zgodę na pobieranie przez nich stałego wynagrodzenia bez względu na czas realizacji prac. Zdaniem NIK ograniczyło to motywację inwestorów do terminowego i oszczędnego wykonywania zadań. Co więcej, Zakład nie stosował się do uwag MON, które sygnalizowały nieprawidłowości i rekomendowały ich usunięcie. Kontrolerzy ustalili ponadto, że w przypadku trzech inwestycji ostateczny odbiór sprzętu i wyposażenia - o wartości ponad 19 mln zł - odbywał się bez obecności przedstawicieli Zakładu.

Zobacz: NIK skontrolował dostęp do zbiorników wodnych

W efekcie zaniedbań ZIOTP opóźnienia w poszczególnych inwestycjach sięgały od 4 do 9 lat. Stwierdzone przez NIK przekroczenia zaplanowanych kosztów były znaczne, a w skrajnym przypadku oznaczały nawet ich podwojenie.

NIK ma także zastrzeżenia do przewlekłego, bo trwającego 28 miesięcy trybu wyłaniania inwestora zastępczego.

NIK negatywnie oceniła cztery inwestycje, a wśród nich budowę składów paliwa i smarów na lotnisku w Malborku, budowę składów paliwa i smarów na lotnisku w Poznaniu-Krzesinach. Negatywną ocenę NIK, uzyskała także inwestycja dostarczenie radarów typu Backbone w Zamościu oraz modernizacja i rozbudowa składów paliw i smarów w Cybowie.

NIK pozytywnie oceniła dwie inwestycje modernizację hangaru na lotnisku w Łasku i budowę posterunku radarowego w Brzoskwini.

PS/źródło:NIK

Zobacz także:

NIK: Straże gminne i miejskie bezprawnie nakładały mandaty karne

Raport NIK dotyczący nadzoru nad fermami zwierząt futerkowych