Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych alarmuje, iż kibice muszą przekazywać klubom piłkarskim tylko te dane osobowe, które służą ich identyfikacji niezbędnej dla zapewnienia bezpieczeństwa. Pozostałe dane osobowe kluby mogą zbierać jedynie za zgodą kibiców i to wyrażoną świadomie i dobrowolnie.

Do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych skargi i inne sygnały świadczą o naruszeniach w tym zakresie, co było jedną z przyczyn podjęcia przez GIODO decyzji o przeprowadzeniu kontroli sektorowej w klubach piłkarskich.

Zobacz: Opinia KRS odnośnie ustawy o bezpieczeństwie na EURO 2012

Jej pierwsze wyniki potwierdzają nieprawidłowości w wykorzystywaniu danych osobowych kibiców. Do najczęstszych naruszeń należy pozyskiwanie podczas wyrabiania karty kibica zbyt wielu danych osobowych czy uniemożliwianie swobodnego wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach innych niż identyfikacja prowadzona na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa GIODO informuje, że kluby nie informują kibiców o tym, komu i w jakim celu będą przekazywane ich dane osobowe .

Powszechną praktyką jest także kserowanie lub skanowanie dowodów oso lub innych dokumentów potwierdzających tożsamość, co prowadzi do pozyskiwania zbyt wielu danych osobowych. Kluby nie przestrzegają także przepisów dotyczących zabezpieczania danych osobowych – m.in. poprzez nieopracowanie polityki bezpieczeństwa, nienadanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych.

Zobacz: Adres e-mail jako dana osobowa

Stwierdzenie przez inspektorów GIODO naruszeń w przetwarzaniu danych osobowych przez kluby piłkarskie zaowocowało już wydaniem pierwszych decyzji mających na celu przywrócenie stanu zgodnego z prawem, m.in. poprzez usunięcie danych osobowych pozyskanych bez podstawy prawnej. W niektórych przypadkach konieczne może być jednak ponowne wyrabianie kart kibica, zwłaszcza gdy uwidoczniono na nich zbyt wiele informacji o ich posiadaczach.

PS/źródło:GIODO

Zobacz także:

Nowe przepisy zmieniły zasady udostępniania danych osobowych

Ochrona danych osobowych w Internecie