Prezes UOKiK uznała, że spółka PKP Cargo nadużyła swojej pozycji rynkowej bezpodstawnie dyskryminując jednego ze swoich kontrahentów.

Postępowanie zostało wszczęte przez Urząd w sierpniu 2012 r. po skardze spółki Majkoltrans, która prowadzi działalność spedycyjną. Świadcząc usługi dla swoich kontrahentów korzysta m.in. z przewozów PKP Cargo.

Zobacz: UOKiK: Suomen Tähtivuokraus i Ramirent Europe mają zgodę na utworzenie wspólnego przedsiębiorcy

Postępowanie UOKiK wykazało, że PKP Cargo bez uzasadnionej przyczyny odmówiła świadczenia usług na rzecz tego przedsiębiorcy w obrębie trzech stacji w województwie dolnośląskim, zlokalizowanych przy kopalniach kamienia. W efekcie stracił on swoich kluczowych partnerów handlowych, którzy wobec braku alternatywy, zmuszeni zostali do zawarcia umowy ze spółkami należącymi do grupy kapitałowej PKP Cargo. Skutki wykorzystywania pozycji rynkowej przez dominanta odczuła więc nie tylko spółka Majkoltrans, ale również jej kontrahenci, których pozbawiono możliwości wyboru przewoźnika.

Zobacz: Bank PKO SA ukarany przez UOKiK

Za nadużywanie pozycji dominującej na PKP Cargo została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 16,5 mln zł (16 575 676,95 zł). Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcy przysługuje od niej odwołanie do sądu.

To kolejna decyzja stwierdzająca naruszenie przepisów antymonopolowych przez PKP Cargo. Spółka karana była m.in. dwukrotnie w 2004 r. (w czerwcu i grudniu) oraz w 2009 r. Decyzje te są prawomocne. Ponadto, w 2012 r. na przewoźnika została nałożona sankcja finansowa za zwłokę wykonaniu decyzji – to rozstrzygnięcie nie jest ostateczne.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

UOKiK ukarał Raiffeisen Bank Polska

UOKiK: Bouygues Immobilier Polska i Ave Este Luxembourg mogą utworzyć wspólną firmę