W dniu 11 stycznia 2011 roku podczas posiedzenia rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, przedłożony przez ministra sprawiedliwości, który przewiduje doprecyzowanie poszczególnych unormowań dotyczących ławników oraz wprowadzenie rozwiązań analogicznych do regulacji przewidzianych w innych aktach prawnych.

Zgodnie z nowymi przepisami, kandydowanie na ławnika będzie możliwe również w miejscu prowadzenia przez kandydującego działalności gospodarczej. Nowym przepisem jest zalecenie radnym gminy, aby do orzekania w sprawach dotyczących prawa pracy wskazywali ławników, którzy odznaczają się szczególną znajomością spraw pracowniczych.
Nowe prawo przewiduje, że ławnikami nie mogą być radni: gminy, powiatu i województwa. Wyraźnie określono, że zgłaszanie kandydatów na ławników, oprócz prezesów sądów i obywateli, będzie przysługiwać również stowarzyszeniom oraz innym organizacjom społecznym i zawodowym. Podniesiono z 25 do 50 liczbę obywateli uprawnionych do zgłaszania kandydata, co ma służyć podniesieniu rangi ławnika sądu powszechnego. Utrzymano zakaz zgłaszania kandydatów przez partie polityczne. Jednocześnie kandydaci na ławników będą zgłaszani radom gmin, tak jak dotychczas, do 30 czerwca ostatniego roku kadencji.
Doprecyzowano wymóg, zgodnie z którym kandydat na ławnika musi złożyć oświadczenie, że nie toczy się przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo z oskarżenia publicznego lub o przestępstwo skarbowe.
Określono, że przewodniczący rady gminy, przed podjęciem uchwały o odwołanie ławnika, umożliwi mu wysłuchanie i zapewni udział w posiedzeniu właściwej komisji i sesji rady, podczas których wniosek o odwołanie będzie opiniowany i rozpoznawany. Podczas tych procedur ławnik może być reprezentowany przez pełnomocnika.

Poza zmianami dotyczącymi ławników projekt ustawy obejmuje jeszcze jedną istotną zmianę polegającą na dodaniu nowegopkt 10w art. 20ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, w myśl którego Minister Sprawiedliwości będzie mógł, w drodze rozporządzenia, przekazać jednemu sądowi rejonowemu rozpoznawanie wniosków o nadanie klauzuli wykonalności decyzjom wydanym przez Radę, Komisję Europejską, Europejski Bank Centralny, Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego oraz wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskich z właściwości innych sądów rejonowych. Obecnie klauzulę wykonalności nadaje takim decyzjom sąd rejonowy ogólnej właściwości dłużnika, zgodnie z art. 781 § 2 K.p.c. Zmiana ta umożliwi Ministrowi Sprawiedliwości przekazanie tych spraw - należących do właściwości różnych sądów rejonowych - do rozpoznania jednemu sądowi rejonowemu właściwemu dla całego terytorium kraju. Zmiana ta ułatwi kontakty pomiędzy sądem a Komisją Europejską i innymi wyżej wymienionymi instytucjami europejskimi oraz pozwoli na sprawniejsze rozwiązywanie problemów praktycznych.

PS/źródło:MS/KPRM

Zobacz także:

RM reformuje funkcjonowanie mediów elektronicznych

Dyskusje na temat ocen sędziowskich trwają