W dniu 3 grudnia 2009 roku Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie rozpoznał wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dotyczący transportu kolejowego.
Ustawa z 25 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (ustawa zmieniająca) wprowadza do polskiego porządku prawnego przepisy Unii Europejskiej wchodzące w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego. Przepisy dotyczą w szczególności ochrony praw pasażerów, otwarcia międzynarodowego rynku kolejowych przewozów pasażerskich i ujednolicenia w całej UE licencji i świadectw zawodowych maszynistów.
Zakwestionowany przepis odnosi się wyłącznie do nadzoru prezesa UTK nad przestrzeganiem przepisów wspólnotowych dotyczących ochrony praw pasażerów w ruchu kolejowym. Przepis ten normuje dwa rodzaje postępowań prowadzonych w tym zakresie przez prezesa: postępowanie kontrolne, skierowane m.in. do podmiotów wykonujących transport kolejowy, i postępowanie skargowe, dotyczące rozpatrywania skarg pasażerów na naruszenie ich praw przez te podmioty. Procedury te kończą się wydaniem przez prezesa UTK decyzji administracyjnej, będącej jedyną formą nadzoru, o którym mowa w zakwestionowanym przepisie.
W związku z tym Trybunał uznał, że art. 1 pkt 6 ustawy zmieniającej jest zgodny z zasadą określoności przepisów, wynikającą z art. 2 konstytucji. Stwierdzenie niekonstytucyjności z tego powodu powinno być bowiem środkiem ostatecznym, stosowanym dopiero wtedy, gdy inne metody usuwania skutków niejasności treści przepisu okażą się niewystarczające.
TK/AS
Zobacz także:
TK: Ocena z religii wliczona do średniej