W dniu 28 października 2010 roku Prezydent RP podpisał Ustawę z dnia 8 października 2010 roku o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej w Unii Europejskiej.

Celem ustawy jest dostosowanie zasad współpracy między organami władzy wykonawczej i ustawodawczej do sytuacji powstałej po wejściu w życie Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską.
Decyzje w sprawie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie projektów aktów prawnych Unii będzie podejmował Prezydent RP, na wniosek Rady Ministrów za zgodą wyrażoną w ustawie. Przedstawiciel Polski będzie zobligowany do opowiedzenia się za odrzuceniem projektu aktu prawnego Unii, jeżeli Prezydent RP nie podejmie powyższej decyzji.
Ustawa nakłada na Radę Ministrów obowiązki informacyjne względem obu izb parlamentu. Przynajmniej raz na sześć miesięcy rząd będzie przedstawiał parlamentowi sprawozdanie z udziału Polski w pracach Unii, będzie także niezwłocznie informował o odmiennych od Polski stanowiskach państw członkowskich podczas procesu tworzenia prawa europejskiego.
Uchwalone zmiany obejmują nowelizację ustawy o umowach międzynarodowych, dodano m.in. regulacje dotyczące procedury wystąpienia z Unii Europejskiej. Przyjęto, że przedłożenie Prezydentowi RP projektu decyzji o wystąpieniu z Unii będzie dokonywane po uzyskaniu zgody wyrażonej w ustawie.

PS/KPRP