Reforma programów resocjalizacji osadzonych i skazanych przez pracę była rozpisana na trzy etapy, ministerstwo sprawiedliwości poinformowało o rozpoczęciu realizacji ostatniego etapu.



Rok 2010 był rokiem szczególnym dla Służby Więziennej. Rozpoczęto wdrażanie pierwszej od 50 lat reformy więziennictwa. Podjęte zostały także inicjatywy zmierzające do ułatwienia skazanym powrotu do społeczeństwa.

Etap pierwszy

Tzw. duża nowelizacja Kodeksu karnego, która weszła w życie 8 czerwca 2010 roku wprowadza najważniejsze z punktu widzenia samorządu terytorialnego regulacje, które dotyczą wykonywania prac społecznie użytecznych.

Zobacz: NowelizacjaKodeksówKarnych

Przypomnijmy, że do najważniejszych przewidzianych w niej rozwiązań należą m.in.

  • usprawnienie obiegu informacji pomiędzy sądem, kuratorem sądowym, skazanym oraz podmiotem, u którego skazany wykonuje pracę;
  • odciążenie sądu w szczegółowych decyzjach dotyczących sposobu wykonywania kary ograniczenia wolności poprzez powierzenie ich kuratorowi sądowemu jako sprawującemu całościowy nadzór nad wykonywaniem tej kary i zastrzeżenie dla sądu jedynie najbardziej istotnych decyzji merytorycznych (np. w przedmiocie zamiany kary ograniczenia wolności na karę zastępczą);
  • poszerzenie kręgu podmiotów, w których praca skazanego może być wykonywana;
  • ograniczenie ciążących na podmiotach obowiązków związanych z organizacją pracy skazanym, przede wszystkim poprzez zwolnienie tych podmiotów od konieczności ponoszenia kosztów ubezpieczenia skazanych i przerzucenie tego obowiązku na Skarb Państwa;
  • zwiększenie zdyscyplinowania skazanych poprzez zobowiązanie kuratora sądowego do złożenia wniosku o orzeczenie kary zastępczej w przypadku, gdy skazany nie stawi się na wezwanie, oświadczy, że nie wyraża zgody na podjęcie pracy, nie podejmie pracy w wyznaczonym terminie lub w inny sposób uchyla się od odbywania kary ograniczenia wolności lub wykonania ciążących na nim obowiązków;
  • ułatwienie skazanym wykonywania kary poprzez umożliwienie pracy w dni wolne od pracy;
  • wyeliminowanie instytucji dozoru przy orzekaniu kary ograniczenia wolności;
  • zapewnienie możliwości stosowania pełnego katalogu obowiązków probacyjnych określonych w art. 72 Kodeksu karnego, co pozwoli na bardziej adekwatne dostosowanie orzekanej sankcji karnej (np. poprzez skierowanie na leczenie odwykowe lub do udziału w programie korekcyjno-edukacyjnym).

Etap drugi

Jednym z elementów Programu 500 Dni Wymiaru Sprawiedliwości jest uspołecznienie wykonywania kary pozbawienia wolności realizowane głównie poprzez coraz większy udział skazanych w pracach na rzecz środowiska lokalnego.

Przypomnijmy, iż w 2010 roku zostało podpisane Porozumienie o zatrudnieniu skazanych na terenach działania Lasów Państwowych. Jego sygnatariuszami są Dyrektor Generalny Służby Więziennej oraz Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. W ramach realizacji tego porozumienia skazani zatrudnieni są przy zadrzewianiu oraz porządkowaniu terenów leśnych.

Zobacz: MS: Skazani będą sprzątać lasy

W marcu 2011 roku w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości podpisano porozumienie o współpracy w zakresie zatrudniania skazanych przez Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej na rzecz ochrony przeciwpowodziowej.

W najtrudniejszym okresie majowych powodzi, w umacnianie wałów i niesienie pomocy ofiarom powodzi zaangażowanych było ponad 6000 tysięcy więźniów i 1600 funkcjonariuszy Służby Więziennej z różnych części Polski.

Zobacz: MS: Więźniowie będą przeciwdziałać powodzi

Porozumienie zawarte pomiędzy Centralnym Zarządem Służby Więziennej a Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej doskonale wpisuje się w podejmowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz Służbę Więzienną działania w zakresie uspołecznienia wykonywania kary pozbawienia wolności oraz readaptacji skazanych przebywających w zakładach karnych i aresztach śledczych.

W bieżącym roku grupa skazanych z Zakładu Karnego w Nowym Sączu przez 8 godzin sprzątała szlaki turystyczne w rejonie Morskiego Oka w Tatrach. Inicjatywa ta stanowi początek zorganizowanej akcji sprzątania Tatr przez osoby pozbawione wolności.

Etap trzeci

W ramach realizowania umów i porozumień zawieranych przez dyrektorów jednostek penitencjarnych z przedstawicielami władz lokalnych, skazani zatrudnieni są przy porządkowaniu terenów miast i gmin, prowadzą prace porządkowe i gospodarcze na terenie placówek oświatowych oraz obiektów sportowych, a także w domach opieki społecznej i hospicjach. Niewątpliwie takie działanie służby więziennej stanowią przykład właściwych relacji między lokalnymi społecznościami a administracją jednostek penitencjarnych.

W tej formie zatrudnionych jest obecnie 3 140 skazanych, którzy tylko w styczniu 2011 roku, w skali całego kraju, wykonali prace o wartości ok. 2,5 mln złotych. W 2010 roku zatrudnionych było 38 335 skazanych, którzy w skali całego kraju wykonali prace o wartości bez mała 30 milionów złotych.

W dniu 8 czerwca 2011 roku, podpisane zostało kolejne porozumienie o nieodpłatnym zatrudnieniu skazanych – pomiędzy Dyrektorem zakładu karnego a Prezydentem Miasta Płocka, która z całą pewnością przyniesie wymierne i widoczne korzyści mieszkańcom miasta.

PS/źródło:MS

Zobacz także:

Prawo więźnia do posiadania komputera w celi

Reforma więziennictwa dyskutowana na posiedzeniu Rady Polityki Penitencjarnej