Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki stosowane przez spółkę Matras. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 452 tys. zł
Matras to sieć księgarni, która zajmuję się także handlem na odległość. Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść regulaminu prowadzonej przez spółkę księgarni internetowej.
Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko Matras w lipcu 2012 roku. W rezultacie stwierdzono, że w regulaminie określającym zasady dokonywania zakupów w sklepie internetowym znalazły się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienia.
Zobacz: UOKiK: Suomen Tähtivuokraus i Ramirent Europe mają zgodę na utworzenie wspólnego przedsiębiorcy
Przykładem zakwestionowanej praktyki było stosowanie postanowienia, zgodnie z którym gdy konsument decydował się na odebranie towaru kupionego na odległość w księgarni Matras, rezygnacji z zakupu mógł dokonać wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru. Tymczasem, jak podkreśla UOKiK, zgodnie z prawem, dokonując zakupu w sklepie internetowym, konsument ma prawo zrezygnować z niego w ciągu 10 dni. Nie ma przy tym znaczenia czy przesyłka zostanie mu dostarczona pocztą, czy odbiera towar w lokalu przedsiębiorcy. W opinii Urzędu, w rezultacie praktyk spółki Matras, konsument mógł zrezygnować z przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy.
Zobacz: Bank PKO SA ukarany przez UOKiK
Urząd zakwestionował także postanowienie zgodnie z którym, w razie rezygnacji z zakupu w księgarni internetowej przedsiębiorca nie zwraca konsumentowi kosztów wysyłki towaru. Tymczasem zgodnie z prawem w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość konsument ponosi jedynie koszt odesłania produktu do przedsiębiorcy. Natomiast sklep powinien zwrócić konsumentowi zarówno zapłatę za towar jak i za dostarczenie przesyłki- przypomina Urząd.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Matras karę pieniężną w wysokości 452 664 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
PS/źródło:UOKiK
Zobacz także: